Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Media als wapen

Propaganda is één van de middelen die worden ingezet in een oorlog. Dat zien we tegenwoordig in Oekraïne en Rusland, maar kennen we al uit de Tweede Wereldoorlog. In deze tijdelijke tentoonstelling leer je welke technieken in de media destijds werden gebruikt en tot op de dag van vandaag terugkomen in conflicten.

Propaganda is één van de middelen die worden ingezet in een oorlog. Dat zien we tegenwoordig in Oekraïne en Rusland, maar kennen we al uit de Tweede Wereldoorlog. In deze tijdelijke tentoonstelling leer je welke technieken in de media destijds werden gebruikt en tot op de dag van vandaag terugkomen in conflicten.

Media als wapen

Leopard-tanks, Himars-raketten, drones: in dit rijtje machtige oorlogswapens hoort ook propaganda thuis. Je ziet dit wapen nu ‘live’ gebruikt worden in de oorlog in Oekraïne. Maar de Z van Poetin, filmpjes die de waarheid spinnen en andere propagandatrucs zijn niet alleen van deze tijd. Ze duiken op in elk conflict. Wereldwijd. Steeds opnieuw.

TWEEDE WERELDOORLOG

De tentoonstelling ‘Media als wapen’ neemt je mee terug naar de Tweede Wereldoorlog. Het spel van manipulatie en waarheid verdraaien, ervaar je in zes voorbeelden uit het strijdperk van 1940-’45. Je komt terecht in een audio-steekspel over de ware toedracht rondom de Duitse invasie in 1940. En in een intieme soundscape beleef je hoe een NSB-gezin doelwit is van een persoonlijke aanval door Radio Oranje. In video en beeld zie je hoe vergelijkbare propagandatactieken sindsdien ook in andere oorlogen zijn gebruikt. Zoals in de kakkerlakken-campagne via cartoons en de radio tijdens de Rwandese genocide in 1994.

Van 4 mei tot en met 16 juli 2023 is in Beeld & Geluid in Den Haag te zien hoe propaganda ingezet wordt als wapen. In WOII en nu. Wapen jezelf met kennis uit het verleden en leer herkennen hoe media in oorlogstijd ook jouw opvattingen kleuren.

MEER OVER DIT ONDERWERP

Van april tot en met juni besteedt Beeld & Geluid in Hilversum en Den Haag met een uitgebreid programma aandacht aan de rol die media spelen in oorlog. Hoe kunnen media strategisch worden ingezet voor bijvoorbeeld propagandadoeleinden in oorlog en crisistijd? In hedendaagse conflicten, maar ook al in WOII. Het doel is om het bewustzijn over terugkerende propagandatrucs en nepnieuws te vergroten. Dit doen we met verschillende publieksactiviteiten en collectieverhalen.