You are here:

(UITGESTELD) Docententraining Ithaka Media Lab

Ben jij docent van een Internationale Schakelklas? En geïnteresseerd in hoe je mediawijsheid en beeldgeletterdheid kunt inzetten in de klas? Dan is onze trainingsdag van Ithaka Media Lab iets voor jou! Leer hoe media werken en krijg alle handvatten om jouw eigen Media Lab op te bouwen en met je leerlingen aan de slag te gaan!

Common Frames, Universiteit Utrecht en Beeld en Geluid stelden samen de training ‘Ithaka Media Lab’ samen. Het programma bestaat uit een deel theoretische kennis met gesprek over de werking van nieuwsmedia en een praktisch deel waar de lessenserie eigen gemaakt wordt. Na de training ben je in staat mediawijsheidthema’s te bespreken met je leerlingen en ontvang je de lessenserie Ithaka Media Lab ook in boekvorm.

Programma

9:30 -10:00 uur inloop met koffie
10:00 - 10:30 uur welkom bij Beeld en Geluid en Common Frames
10:30 - 11:45 uur masterclass Medialogica door Beeld en Geluid en Human 
11:45 - 12:30 uur lunch
12:30 - 14:00 uur Ithaka Media Lab – docententraining deel 1
14:00 - 14:15 uur pauze
14:15 - 15:45 uur Ithaka Media Lab – docententraining deel 2
16:00 - 17:00 uur rondleiding door de schatkamers van Beeld en Geluid

 

10:30 - 11:45

Masterclass Medialogica

Rowan Olierook (HUMAN) en Patricia van Rijswijk (Beeld en Geluid)

Media kleurt en verkleurt. Media brengt samen en drijft uiteen. Daarom is een goed begrip van hoe dit werkt van essentieel belang voor zowel scholier als docent.

Tijdens de Masterclass Medialogica bespreken we hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. We ontrafelen samen en aan de hand van het televisieprogramma Medialogica, de totstandkoming van mediahypes, publieke opinie, de rol van de media en maar ook die van ons zelf. Na de masterclass gaan we in gesprek over waarom medialogica in alle klaslokalen besproken zou moeten worden.

Deze masterclass is er op gericht je in staat te stellen media te ontleden en je bewust te worden van de werking van de publieke opinie, informatiestromen, informatieverwerking en de eigen positie in het medialandschap.

12:30 - 15:45 uur

Ithaka Media Lab – docententraining

Sanne Sprenger en Hemmo Bruinenberg (oprichters Common Frames)

In een korte introductie nemen de ontwikkelaars van de lessenserie docenten mee in de totstandkoming van Ithaka Media Lab en de resultaten van het onderzoek naar de mediawijsheid van jonge nieuwkomers: wat zijn de specifieke behoeftes van deze doelgroep en hoe hebben we daar onze lessenserie op aangepast? De lessenserie gaat uit van het principe dat je echt kritisch naar de betekenis van mediaproducten leert kijken als je het maakproces zelf doorloopt en overziet. Daarom wordt er gewerkt met laagdrempelige maak-opdrachten met behulp van camera- en montage apps op de eigen smartphone.

Common Frames neemt de opbouw van het Ithaka Media Lab stap voor stap met je door, om daarna snel over te gaan op de kern van de docententraining: leren door te maken. Een aantal opdrachten uit de lessenserie wordt uitgelicht en uitgevoerd. Op deze manier doen docenten de praktische vaardigheden op om met vertrouwen de opdrachten in de klas te verzorgen.

16:00 - 17:00 uur

Rondleiding door de schatkamers van Beeld en Geluid

We sluiten de dag af met een ontdekkingstocht door het markante gebouw van Beeld en Geluid. Onze rondleiders nemen je mee langs de mediapersoonlijkheden op onze Wall of Fame, de fascinerende en verborgen symboliek van het schitterende gebouw en de dieptes van de ‘canyon’ waar de depots van het instituut zich bevinden. In deze schatkamers slaan we niet alleen meer dan 1.000.000 uur aan audiovisueel materiaal op, maar is ook een enorme collectie interessante objecten uit de mediageschiedenis van Nederland te vinden.

Ithaka Media Lab

Het Ithaka Media Lab is een lessenserie mediawijsheid en beeldgeletterdheid speciaal ontwikkeld door Common Frames en de Universiteit Utrecht voor Internationale Schakelklassen (ISK). Het is het eerste op maat gemaakte educatieaanbod voor deze doelgroep op het gebied van mediawijsheid en beeldtaal. Het werken met media blijkt een uitstekende vorm om op nieuwe manieren met de ontwikkeling van jonge nieuwkomers bezig te zijn. In vijf modules kunnen docenten van Internationale Schakelklassen zelf aan de slag met mediawijsheid.

Beeld en Geluid op school

Een goed begrip en het efficiënt kunnen inzetten van media worden steeds belangrijker in het onderwijs. Beeld en Geluid draagt bij aan de (verdere) ontwikkeling van mediawijze leraren. We bieden docenten en docenten in opleiding programma’s rond actuele en relevante thema’s met betrekking tot mediawijsheid en spelen hiermee in op de behoefte aan meer kennis over media, journalistiek en beeldcultuur.