Je bevindt je hier:

Analoge film in het digitale tijdperk

Op zaterdag 11 juni kwamen filmliefhebbers bij elkaar tijdens het New European Bauhaus Festival om de kunst van analoge film te vieren tijdens het evenement Tactile Memory - The Revival of Analogue Filmmaking.

Op zaterdag 11 juni kwamen filmliefhebbers bij elkaar tijdens het New European Bauhaus Festival om de kunst van analoge film te vieren tijdens het evenement Tactile Memory - The Revival of Analogue Filmmaking.

Van links naar rechts: Nienke van Schaverbeke (programmamanager Onderzoek & Erfgoed bij Beeld & Geluid), moderator Asli Özgen-Havekotte, Wytze Koppelman (curator bij Beeld & Geluid), Luciënne Venner (filmmaker) en Thanasis Trouboukis (filmmaker) tijdens het panelgesprek.

Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden.

Op deze zonovergoten dag in het prachtige Leiden gingen analoge filmmakers Luciënne Venner en Thanasis Trouboukis in gesprek met Beeld & Geluid curator Wytze Koppelman over de opleving van de techniek in de huidige digitale wereld. 

Er is in de laatste jaren een enorme opleving van het gebruik van de analoge filmtechniek bij makers; ongeveer 20% van filmfestival inzendingen bestaat tegenwoordig uit analoge films. Welke creatieve gedachtes liggen achter de keus voor het gebruik van analoge film? Wat voor soort collectie van voor het digitale tijdperk heeft Beeld & Geluid in de archieven liggen? En hoe kunnen filmmakers en curators gebruik maken van elkaars expertise en middelen om de kunst van het analoog filmen in leven te houden?

Zowel Thanasis als Luciënne werken al langer met analoge film en vandaag laten zij fragmenten zien uit hun films Under the Lake, gemaakt door Thanasis, en Silent Heat, gemaakt door Luciënne en tevens genomineerd voor de prestigieuze Gouden Kalf. 

Voor Thanasis is het gevoel dat je krijgt met analoge film simpelweg niet te evenaren met digitale technieken. Under the Lake focust zich op de schoonheid van een simpele realiteit en die eenvoud komt perfect naar voren dankzij de gruizige filmkorrel die een bepaalde laag van schoonheid toevoegt aan de beelden. Zoals de titel al doet vermoeden; in Under the Lake speelt water de hoofdrol. Het stromen van het water krijgt een vollere klank met de analoge techniek vertelt Thanasis. Ook Luciënne zou in haar films, die thema’s aankaarten als erotiek, verlangen en sexualiteit, niet met een digitale filmtechniek willen werken. De bewegingen die het lijf maakt zien er veel natuurlijker uit met een 16mm camera waardoor het sexuele thema van Silent Heat meer ziel krijgt. 



Wytze Koppelman. Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden. 

Luciënne Venner en Thanasis Trouboukis. Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden. 

Wytze vertelt over de audiovisuele collectie van Beeld & Geluid en hoe deze veel materiaal van vóór het digitale tijdperk bevat: films in blikken, audio op magneetband of cassettes en vele verschillende videoformaten. Het gaat om ruim 1.3 miljoen unieke titels, waarbij elke titel vaak meer dan één analoge drager heeft. Ieder jaar wordt door schenkingen meer analoog materiaal in de collectie opgenomen.

De filmmakers beseffen pas tijdens hun gesprek met Wytze hoeveel analoge materiaal er wel niet is opgeslagen in de archieven van Beeld & Geluid. Luciënne, wiens werken in de Limburgse taal worden gemaakt, vraagt zich af of zij haar materiaal dus ook zou kunnen schenken aan Beeld & Geluid. Dit omdat ze het belang van het delen en beschikbaar stellen van ons Nederlands erfgoed onderschrijft, maar ook omdat ze dan een veilige opslag heeft voor haar films. Volgens Wytze zijn de films van Luciënne, Thanasis en andere analoge filmmakers meer dan welkom bij Beeld & Geluid; zo wordt de collectie verrijkt en bestaat er een completer overzicht van de bijzondere filmtechniek. 

Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden. 

Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden. 

Door Carl Halal. 11 juni 2022, Leiden. 

Edit-a-thon analoge film

Na het boeiende gesprek met Luciënne, Thanasis en Wytze wil Beeld & Geluid nu ook de kennis over analoge film delen met de jongere generatie. Op dinsdag 1 november wordt er een edit-a-thon georganiseerd waar studenten Film Studies en Preservation & Presentation of the Moving Image van de Universiteit van Amsterdam onder begeleiding van een Wikimedia vrijwilliger Wikipedia pagina’s zullen editen en verrijken met meer uitgebreide en diverse informatie over analoge film. Zo houden we het erfgoed van analoge film levend en verduurzamen we de techniek zodat deze niet verloren gaat!

 

CRAFTED

Het Tactile Memory evenement en workshop zijn een initiatief van het CRAFTED project waarvoor Beeld & Geluid de curatoriële en engagement activiteiten onder haar hoede neemt. CRAFTED beoogt de overdracht van Europese ambachten aan toekomstige generaties te ondersteunen door het samenbrengen, verrijken en promoten van materieel ambachtelijk erfgoed en het behoud van immateriële vaardigheden en kennis van ambachtslieden en vaklieden.