Je bevindt je hier:

Beeld & Geluid-medewerkers genomineerd voor Museumtalentprijs

Jorrit Faber en Wouter Huijser, specialisten online communicatie bij Beeld & Geluid, zijn genomineerd voor Museumtalent van het Jaar 2017 voor hun werk aan de tentoonstelling Let’s YouTube. Met deze ontwikkelingsprijs worden jonge museumprofessionals (tot 32 jaar) in de schijnwerpers gezet.

Jorrit Faber en Wouter Huijser, specialisten online communicatie bij Beeld & Geluid, zijn genomineerd voor Museumtalent van het Jaar 2017 voor hun werk aan de tentoonstelling Let’s YouTube. Met deze ontwikkelingsprijs worden jonge museumprofessionals (tot 32 jaar) in de schijnwerpers gezet.

Wouter en Jorrit zijn genomineerd voor Museumtalent van het Jaar.

Kandidaten konden tot en met 15 juli 2017 worden voorgedragen door hun opdrachtgever of museumdirecteur. Een gerenommeerde jury met deskundigen uit de museumwereld beoordeelt de kandidaten op zichtbare blijk van een gepassioneerde en onderscheidende visie op museale collecties. Andere genomineerden zijn:

  • Marleen Hartjes, programmacoördinator Special Guests, Van Abbemuseum, Eindhoven
  • Kristel Witkam, projectcoördinator Haags Preventie Netwerk, Haags Historisch Museum, Den Haag
  • Imara Limon, curator en programmamaker, Amsterdam Museum, Amsterdam

Belangrijke criteria voor nominatie waren: de genomineerde verricht collectiegerelateerde werkzaamheden, geeft blijk van een vernieuwend inzicht of een innovatieve aanpak en bij de werkzaamheden van de genomineerde speelt samenwerking -  het thema van de Museumtalentprijs 2017 - een grote rol. De Museumtalentprijs wordt op 5 oktober aanstaande uitgereikt op het jaarlijkse Museumcongres van de Museumvereniging in Haarlem. De winnaar ontvangt een ontwikkelingsprijs op maat, gefinancierd door het Mondriaan Fonds.

In Let’s YouTube (oktober 2016 – juni 2017) ontdekte de bezoeker de impact van YouTube op zijn leven. Maandelijks veranderde het thema en werd samengewerkt met een andere YouTuber, die een deel van de tentoonstelling cureerde. Door de samenwerking met YouTubers wisten de genomineerden een jonge doelgroep naar het museum te trekken en de eerste contacten te leggen voor het archiveren van YouTube-video’s, het audiovisueel erfgoed van de toekomst.