Je bevindt je hier:

Met digitale didactiek speel je beter in op de belevingswereld van leerlingen

De belevingswereld van leerlingen zou voorop moeten staan in digitale didactiek volgens Sylke de Greef, docent geschiedenis bij Porteum in Lelystad. Daarom laat zij zich vooral leiden door de verhalen van haar leerlingen. ‘Ik luister naar wat er bij hen speelt en probeer dat te verweven in mijn digitale lessen. Zo komen er geregeld TikTok-filmpjes voorbij in mijn lessen en bespreken we actualiteiten.’

De belevingswereld van leerlingen zou voorop moeten staan in digitale didactiek volgens Sylke de Greef, docent geschiedenis bij Porteum in Lelystad. Daarom laat zij zich vooral leiden door de verhalen van haar leerlingen. ‘Ik luister naar wat er bij hen speelt en probeer dat te verweven in mijn digitale lessen. Zo komen er geregeld TikTok-filmpjes voorbij in mijn lessen en bespreken we actualiteiten.’

Docent Sylke de Greef staat voor een scherm met haar presentatie erop

In de reeks “Winnaars van de Media en Onderwijs Prijs 2021 aan het woord” gaan we op zoek naar het voordeel van digitale didactiek in het onderwijs. Want hoe kan media bijdragen aan een mediawijs onderwijs? En wat betekent de informatie-tsunami en digitalisering voor docenten en leerlingen? We laten de winnaars van de Media Onderwijs Prijs 2021 aan het woord en vragen hen naar hun ervaringen. In deze aflevering interviewden we Sylke de Greef, docent geschiedenis bij Porteum in Lelystad. Zij geeft les aan havo- en vwo-klassen en en gaf eerder ook les aan leerlingen op het vmbo.

De winnende les van Sylke is een digitale les over de betrouwbaarheid van bronnen. Wat Sylke namelijk opmerkte is dat sommige leerlingen die vaardigheid al bijna van nature kunnen toepassen, maar er ook een groep leerlingen is die zich bedenkelijk afvraagt wat ze met die bronnen moeten doen. Daarom ontwikkelde Sylke in LessonUp - een online portal voor het maken en delen van digitale lessen- een les met instructievideo’s en verschillende ontwikkelroutes. Het fijne van die verschillende ontwikkelroutes is dat de leerlingen daarmee hun eigen, individuele pad kunnen volgen en in hun eigen tempo en op hun eigen niveau de stof kunnen doornemen. Én omdat het digitaal is, kunnen ze er ook thuis naar kijken. ‘Ik vind het vooral heel fijn dat leerlingen zelf hun leerroute kunnen kiezen. Je kan daardoor heel erg differentiëren in de klas en als docent volg je precies waar leerlingen zijn in het proces’, aldus Sylke. 

Leerlingen zelf komen ook steeds vaker met mediamateriaal aanzetten. Internet en social media zijn wel zaken waar je als docent mee concurreert, maar door dat te integreren in je lesstof maak je het toegankelijker voor ze. Sylke ziet dit als een kans om haar leerlingen te betrekken en de lessen daarop aan te passen: ‘Nu komen leerlingen soms zelf aan met TikTok filmpjes over een bepaald onderwerp wat speelt waar ik dan materiaal bij zoek. Andersom gebeurt ook. Ikzelf zit niet op Instagram, maar als ik bijvoorbeeld iets lees op Twitter of Facebook over Thierry Baudet of het boerenprotest, dan zoeken we in de les op of daar ook iets op Instagram over te vinden is. Nou, dat had ik twee jaar geleden zo niet bedacht.’

Haar inspiratie haalt ze dus bij de leerlingen en uit de groepssamenstelling, maar ook lessen van andere docenten zijn een bron van inspiratie. Sylke pleit voor maatwerk in digitale didactiek: ‘Ik neem niet snel één op één een hele les van een collega over, je wilt deze toch graag aanpassen aan de groep die voor je zit en met je eigen inzichten. Maar lessen van anderen kunnen wel een mooie digitale interventie zijn. Zoals laatst had ik een collega een Ted Talk over geluk koppelde aan het denk-idee van Rousseau. Toen dacht ik van,”oh ja, dat kan ik ook wel gebruiken”.’

Media & Onderwijs Prijs

Sylkes aanpak blijkt te werken: de afwisseling, de funfactor, de persoonlijke aanpak en het feit dat het haar weinig tijd kost in de les maakt dat ze zich meer kan focussen op het geven van feedback aan de leerlingen. Maar er is nóg een factor die volgens Sylke van belang is voor een goede les en dat is het element verhalen: ‘Leerlingen vinden de digitale toepassingen top, maar ze reageren ook nog steeds heel enthousiast op ouderwets verhalen vertellen, dus ik denk wel dat het de beste combinatie is.’

Voor het samenbrengen van verschillende digitale middelen in haar lessen heeft Sylke mooie erkenning gekregen. Zij is door een vakjury als een van de winnaars uitgeroepen van de Media Onderwijs Prijs 2021 met de lovende woorden: “Een uitstekend voorbeeld van een digitale les waarin gespeeld is met technologie! De les houdt leerlingen geboeid door het gebruik van timers, opdrachten en een puzzel. Ook tof dat er verschillende leerroutes zijn die aansluiten bij het kennisniveau van de leerling”, aldus de jury.

Sylke zag de oproep om mee te doen aan de Media Onderwijsprijs voorbij komen op Linkedin en besloot zich in te schrijven: ‘Ik vond het een heel mooi initiatief omdat ik denk dat digitale didactiek niet meer weg te denken is en dat het juist wat meer onder de aandacht mag komen. En stiekem vond ik ook wel dat ik een mooie les had gemaakt waarmee ik hoop anderen te inspireren.’ Sylke heeft ook nog wel een tip voor docenten die twijfelen om met digitale didactiek aan de slag te gaan: ‘Gewoon doen! Je hebt niks te verliezen! Je krijgt er hele mooie feedback op terug en het is gewoon een hele leuke ervaring om met leerlingen aan te gaan.’

Wil jij ook met digitale didactiek aan de slag of heb jij een inspirerende les die je met anderen wilt delen? Ga voor meer informatie naar beeldengeluid.nl/mop2022