Je bevindt je hier:

Masterclass Medialogica HBO & WO

De informatie vliegt ons om de oren in onze gedigitaliseerde wereld. Filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts, extreme meningen. Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In de interactieve Masterclass Medialogica worden studenten zich bewust van de mechanismen in de media die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.

Boek direct deze workshop

Groep studenten werkt aan een opdracht

Het televisieprogramma Medialogica van omroep HUMAN ontrafelt hoe scheve verhoudingen tussen beeld en werkelijkheid tot stand komen. In de media, de politiek, het bedrijfsleven en in het maatschappelijk middenveld: overal worden beelden geschetst. Maar in hoeverre komt het nog overeen met de realiteit?  

In de masterclass gaan de studenten in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren de studenten hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.

Thema's

  • Mediahypes
    In de Masterclass Medialogica: Mediahypes ontdekken scholieren en studenten hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben?
     
  • Media en ethiek
    In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?
     
  • Beeldvorming en (oorlogs)conflicten
    Vertrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.
     
  • Journalistiek & Democratie
    Wie is journalist in Nederland? Aan welke regels moet onze journalistiek zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe Masterclass Medialogica: Journalistiek en democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken studenten aan de hand van verschillende Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van de journalistiek. Daarnaast onderzoeken we hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen. Wat zit er in de informatiesmoothie van de student?
     

  Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, VSB Fonds en Fonds 1818.

Een groep studenten werkt aan een opdracht

Praktische informatie

  • Geschikt voor: studenten HBO en WO (16+)
  • Duur: 1,5 uur
  • Aanvang: in overleg
  • Groepsgrootte: max 30 studenten (grotere groepen in overleg)
  • Prijs: €295 per groep (workshop op locatie: bijkomende reiskosten)

Gedifferentieerd op leeftijd en niveau.

De Masterclass Medialogica is aan te vullen met een rondleiding door onze depots.

Boek deze workshop

Overtuigd? Boek dan direct deze workshop via ons aanmeldformulier. Hier reserveer je simpel en snel de beste workshops voor je klas.

Locatie
Is het niet mogelijk om met leerlingen naar Hilversum of Den Haag te komen, dan kunnen we een programma op locatie verzorgen. Hiervoor rekenen we €150,- reiskosten.
Gewenst programma *
Alleen op dinsdag en woensdag
Dinsdag t/m zondag open
Vul alleen meerdere programma's in wanneer je deze met elkaar wilt combineren op één dag. Neem contact met ons op als je meerdere programma's op meerdere dagen wilt boeken. Eventuele bijzonderheden kun je onderaan dit formulier noteren.
dagdeelkeuze
Tussen 10-12u
Tussen 13-15u
dagdeel2
Tussen 10-12u
Tussen 13-15u
Contactpersoon gegevens
Mediamuseum

Combineer met een museumbezoek

Yes, het eerste interactieve Mediamuseum ter wereld is open! In het gloednieuwe museum in Hilversum ontdek je de invloed van media op jou en van jou op media, in een unieke ervaring op maat. Natuurlijk kun je een bezoek aan het museum combineren met een Mediaworkshop voor jouw klas! 

Meer info mediamuseum

Kom je er niet uit?

Dan staat ons team uiteraard voor je klaar. Neem contact met ons op via educatie@beeldengeluid.nl, dan helpen we je graag verder met al je vragen.