Je bevindt je hier:

'Zo leuk is digitaliseren'

Van platte tekening tot hologram - zo leuk is de digitale ontwikkeling
‘Affiniteit met digitaal onderwijs heb ik altijd al gehad. Dus de stap naar het maken van zo’n les is dan klein. Ik heb me - samen met collega’s - hard gemaakt voor een 3D-printer. “Leuk plan” werd er gezegd, maar wat is de échte meerwaarde? Nu de printer er is, wordt deze ook voor veel andere vakken gebruikt. Van kunst tot biologie en profielwerkstukken. Da’s dus de meerwaarde!’

Pallas vertelt over de Media en onderwijs Prijs 2021

Pallas vertelt over de Media en onderwijs Prijs 2021

3D-wereld in een vakoverstijgend project

Aan het woord is Pallas Linssen - van der Doorn, docent Beeldende Vorming aan De Nassau in Breda, een scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo. Én ze is een van de winnaars van de Media en Onderwijs Prijs 2021 van Beeld & Geluid op school. Met haar winnende les over bij Licht, Tekentechnieken en Vorm neemt ze haar leerlingen met mee naar een 3D-wereld en daagt hen uit om met VR-brillen net een stapje verder te kijken. Ze helpt hen zo ook met het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht: de vormen gaan hierdoor wat meer leven voor de leerlingen, wat weer goed van pas komt bij wiskunde. En zo werd het een vakoverstijgend project waar de leerlingen veel baat bij hadden.

Blikje cola printen?!

Toen Pallas vijf jaar geleden op De Nassau kwam werken, was er al sprake van tabletonderwijs. Dit werd langzaam in de school uitgerold, zodat de docenten er ook rustig  in konden rollen. Ook de mediatheek heeft in de digitalisering een grote rol gespeeld. Eerder boden ze alleen boeken aan, nu gebeurt er zoveel meer. Het is inmiddels een medialab geworden en zo heet het nu dus ook. 

‘Ik heb hierin ook zeker mijn steentje bijgedragen, want we hadden geen 3D-printer. Nu is De Nassau echt een school die alle creatieve facetten heeft en ook actief en innoverend is, dus ik heb mijn schouders eronder gezet. In eerste instantie leek het erop dat deze printer alleen voor mijn vak gebruikt zou worden. Ik had een superleuke opdracht bedacht waarbij de leerlingen de inhoud van een blikje moesten berekenen (ik gaf toen ook een minor wiskunde) en dat ze dat blikje cola ook moesten vormgeven en daarna uitprinten. Zo waren de leerlingen een aantal weken bezig met een blikje cola: technisch, inhoudelijk en praktisch. Heel grappig. En inmiddels wordt de printer ook gebruikt voor biologie en profielwerkstukken.

Ik geef mijn leerlingen graag de keuze in wat ze willen doen. Zo mogen ze een huis bouwen van hout of dit digitaal ontwerpen. Corona heeft hierin wel een grappige rol gespeeld. Want toen iedereen thuis zat konden de leerlingen natuurlijk niet een houten huisje gaan zagen. Maar wat ik niet wist was dat je met Minecraft huizen, ja zelfs hele kastelen kan bouwen waar je echt doorheen kan lopen. Dat was nieuw voor mij maar ik vond het zo tof! Zeker omdat je het met elkaar kunt delen. En nog leuker: jongens vinden kunst niet altijd leuk (meiden vaak wel), maar toen we digitaal gingen bouwen waren de heren helemaal in hun element! Uiteindelijk hebben we die digitale huisjes als een soort hologram in de aula kunnen presenteren. Een soort ‘Nassau-straatje’ waar iedereen doorheen kon lopen. Kijk, dat vind ik dan wel heel erg tof.

De Media & Onderwijs Prijs win je samen

Het winnen van de prijs is heel leuk. Niet alleen voor mij, maar zeker ook voor mijn collega van wiskunde, met wie ik hierin ben opgetrokken. Het initiatief ligt wel bij mij, maar zonder anderen had ik deze les niet zo gemaakt. En natuurlijk de medewerking van de school. Als je met je school stappen vooruit wilt maken in digitale ontwikkeling, is het belangrijk dat de school daar ook in wil faciliteren. Je kunt met één klas iets nieuws experimenteren, maar als het aanslaat en je besluit het met tien klassen te doen, dan heb je wel steun nodig. Dus bijvoorbeeld een 3D-printer of de mogelijkheid om te mogen experimenteren zijn erg belangrijk.

En wat ook een handige tip is voor docenten die meer media in hun lessen willen gebruiken: koppel het aan bestaande lessen. Net zoals ik de VR-bril en het 3D-werken heb gekoppeld aan mijn lessen, kun je bijvoorbeeld ook heel handig een fotografie-opdracht geven of de leerlingen een vlog laten maken. Dat vinden leerlingen vaak leuk om te doen en het ligt dicht bij hun eigen belevingswereld. Dat laatste is ook belangrijk. Als leerlingen er lol in hebben, is het al heel snel geslaagd. En tegenwoordig zijn de leerlingen lekker bijdehand om snel iets digitaal maken - die smartphones zijn daar heel handig voor en nu kun je ze inzetten als lesonderdeel. Wat ook altijd slim is om te doen, is om andere docenten erbij te betrekken. Of vraag om extra scholing als dat nodig is.

Kortom, je moet ergens starten met het gebruik van digitale leermiddelen Ik zie de Media en Onderwijs Prijs als een leuke aanmoediging - die je samen met je collega’s kunt winnen.

Bekijk hier de digitale les van Pallas

 

Meld je direct aan voor de Media & Onderwijs Prijs 2022

Heb je geen link, maar bijvoorbeeld een PDF? Upload die dan in de vraag hieronder
Slechts één bestand.
512 MB limiet.
Toegestane types: jpg, png, txt, rtf, html, odf, pdf, doc, docx, ppt, pptx, xls, xlsx, xml, avi, mov, mp3, ogg, wav, rar, sit, svg, tar, zip.