

Baanbrekende Eurovisie-decors
Later lezen
Roland de Groot komt in 1962 in dienst van de NTS (de Nederlandse Televisie Stichting), eerst als grafisch ontwerper, maar als snel stapt hij over op decorontwerp. Hij is op deze foto begin twintig.
De NTS verzorgt alle productiefaciliteiten voor de omroepverenigingen: van crew en studio’s tot decor. In 1966, als deze foto genomen wordt, werken er twintig decorontwerpers bij de NTS. Roland staat als vierde van rechts.
Decorontwerp voor televisie is een nieuw vak. Roland leert het in de praktijk bij kinderprogramma’s als Pipo de Clown en Flip de Tovenaarsleerling.
Als snel wordt hij gevraagd voor het echte werk: de muzikale shows op de zaterdagavond.
Vooral met regisseur Rob Touber maakt Roland opvallende programma’s.
De shows met Adèle Bloemendaal zijn beïnvloed door nieuwe kunststromingen, jeugdcultuur en nieuwe tv-technieken.

1970
Eurovisie Songfestival in bewegingIn 1970 krijgt Roland de Groot de kans om het decor te ontwerpen voor het Eurovisie Songfestival.
Hij vertelt hier hoe hij op het idee kwam om het decor te laten bewegen.
Met kleerhangers en aardappels legt hij het uit aan regisseur Theo Ordeman.
Dit Songfestival zien we voor het eerst ‘postcards’, korte filmpjes ter introductie van land en artiest.
Tijdens die filmpjes hebben de toneelmeesters tijd om de hangstukken in nieuwe positie te brengen.
Tijdens de liedjes mag het decor niet bewegen. De EBU vindt dat te veel afleiden.
Als alle liedjes zijn geweest mag het decor laten zien wat het allemaal kan
In een eigen choreografie begeleid door het Metropole Orkest onder leiding van Dolf van der Linden.

1976
Als Nederland in 1975 wint, mogen Theo Ordeman en Roland de Groot hun tweede Eurovisie Songfestival vormgeven.
Karton en nylondraad

Licht en kleur
Van te voren overlegt Theo Ordeman de kleur en compositie van het decor met de deelnemende landen.
Tijdens de generale repetitie heeft een zangeres opeens een hele andere jurk aan. De kleur past niet bij het decor. Theo stapt vloekend uit de regiewagen: “Dit kan niet!”
Die avond nog vliegt er iemand naar Parijs om een nieuwe jurk te halen.

Lof

1980
Niet de winst, wel een Songfestival mét decor van Roland de GrootDecor drie

Er is minder budget en er zijn weinig repetitiedagen beschikbaar in Congrescentrum Den Haag.
Daarom wordt het decor iets bescheidener dan de editie van 1976.
Tijdens de interval-act mag het decor weer meedansen.
1984
Het vierde en laatste Songfestivaldecor
Het vierde Eurovisie-decor van Roland is niet in Nederland. Luxemburg wint in 1983 en kan zo’n grote productie eigenlijk niet aan.
Daarom reizen Roland de Groot en een technische ploeg naar Luxemburg af om daar samen met de WDR en RTL het Eurovisie Songfestival 1984 te realiseren.
Dit spectaculaire decor breekt weer alle records. Qua budget, grootte en complexiteit van de uitvoering.
Achtung! Stand Zieben!

En dit jaar is de EBU eindelijk om, het decor mag ook tijdens de optredens bewegen.
De volgende 40 jaar is er van een Songfestival op Nederlandse bodem of met hulp van de NOS geen sprake.
Roland de Groot staat in 1985 voor een nieuwe, zo mogelijk grotere uitdaging: de 1,2,3, shows.
Elke show heeft een ander thema en dat betekent: elke week een compleet nieuw decor.
Van hotellobby tot Delfts blauw of het oude Rome, niets is te gek.
Hoe kijkt Roland terug op zijn carrière achter de schermen? In deze aflevering van Gelderse Koppen bespreekt hij dit met Harm Edens.