

Nieuws voor nop!
Later lezen

Bij de lancering is de strijd om de lezer meteen duidelijk. Metro en Spits vechten om aandacht van met name treinreizigers. Wie haalt de hoogste oplage en is het aantrekkelijkst voor adverteerders?

De bomen reiken echter niet tot in de hemel. Gratis kwaliteitskrant De Pers stopt na een paar jaar met hevig verlies.
De markt voor gratis nieuws is niet oneindig groot. Zo lukt het Dag niet om Nederland te veroveren. Ondanks het inzetten op filmpjes, online en mobiel.
Het sluit als gratis krant als laatste in de rij aan, terwijl het als mobiel medium in 2007 net te vroeg komt.
Wat Dag niet lukt, lukt Nu.nl wel: crossmediaal het nieuws brengen.
De site speelt goed in op nieuwe media en blijft doen waar het goed en is: snel en neutraal nieuws brengen.
Ook reizigers lezen het nieuws steeds meer op hun smartphone en daarom hebben gratis kranten het zwaar. Spits gaat in 2014 op in de grote concurrent Metro.
In oktober komt de laatste Spits uit, waarin ze hun lezers via de voorpagina bedanken.
Lezers zijn een essentieel onderdeel van de succesformule van gratis nieuws.
Zowel Metro als Nu.nl vragen het publiek om tips, video en foto’s. Lezers worden zo ingezet als (amateur)journalist.