

CD-i: de toekomst van toen
Later lezen
Een combinatie van interactieve video, geluid en tekst op één apparaat. Philips CD-i moet dé multimedia-machine worden.
Een encyclopedie, video’s, cursussen of een spelletje. Je kan zelfs vanuit je luie stoel winkelen. Wie wil dat nou niet? Een heleboel mensen, zal blijken.

De audio CD wordt aan het publiek voorgesteld, in 'Brandpunt in de Markt'.
Alhoewel..
Iets wat het Japanse Sony raakt. Hoe dan ook, deze samenwerking is geslaagd. De CD wordt een ongekend succes.
De CD-Rom wordt snel na de introductie van de CD ontwikkeld. In 1985 is te zien in Nieuwslijn, dat de papieren encyclopedie misschien wel overbodig wordt!
In 1985 experimenteert Philips met een routeplanner. Geen dik boek in het handschoenenkastje, maar een interactieve CD die op een scherm laat zien waar je heen moet.
Projectleider Martin Thoone beschrijft in 1985 de toekomst.
Je hebt nog een bestelbus nodig om alle apparatuur te vervoeren, toch wordt hier mede de basis gelegd voor wat nu gemeengoed is.

CD-i
Philips wil het succes van de CD doorzetten.
Dus brengen ze als nieuws, dat vrijwel zeker is dat CD-i een nieuwe standaard wordt.
Bij Philips hebben ze het volste vertrouwen in het product. Het wordt even revolutionair als de introductie van geluid bij film.
Vijf jaar later dan gepland, in 1991, introduceert Philips de CD-i in de VS.
Net als bij de videosystemen twijfelt de consument over welk systeem de toekomst heeft. Waar men voor vreest gebeurt, beide systemen verkopen slecht.

Zou jij in 1991 een CD-i in huis halen?

De hardware is niet krachtig genoeg voor snelle jaren 90 games
Dus komt de deal met Nintendo goed uit. Philips besluit in razend tempo niet een, maar twee Zelda-games in de winkel te krijgen.
Dus zijn er schilderachtige achtergronden, muziek met CD-kwaliteit en zoveel mogelijk animatievideo's met pratende personages. Dat kan helaas niet verhullen dat het spel niet lekker speelt.

In 1995 is het al ingeburgerd.
Wat is nou het verschil tussen CD Rom en CD-i? Oftewel: Wat moet ik met CD-i, als ik goedkoper een CD Rom kan krijgen, waar meer software voor wordt gemaakt?
Daar vult het een gat in de markt, zoals hier bij de les voor een rij-examen. De lerares kan het apparaat als een CD-speler bedienen, veel minder ingewikkeld dan een CD Rom op een computer.

Maar Philips geeft het nog niet op.
Een interactief prentenboek.
Een actiespel.
Een interactief jaaroverzicht.
En ook meteen de laatste.
Tegenwoordig is er een soortgelijke prijs voor Beste Digitale Cultuurproductie.
De grootste game-ontwikkelaar van Nederland, en hofleverancier voor Sony PlayStation. Grappig genoeg begonnen als ontwikkelaar van CD-i's, en in 1995 genomineerd met: ‘Dit was 1994’.
Dit is niet alleen een bizar programma, waar een astrologe ongemakkelijke BN’ers de sterren leest.
CD-i software waarmee je je eigen horoscoop kan maken.
Eigenlijk is de CD-i al ten dode opgeschreven, maar op TV wordt het door product placement toch nog geprobeerd.
Productie van de CD-i wordt stopgezet en Philips Media wordt opgeheven.

Flop
Rond 2006 gebeurt er iets bijzonders; de Nintendo-spellen voor CD-i worden online herontdekt. De absurditeit van zulke slechte spellen, met Nintendo-personages, is een hit.
Deze review van de Angry Video Game Nerd uit 2010 laat zien dat de spellen niet werken. Schilderachtige achtergronden en animaties maken de spellen onspeelbaar.
Geremixte beelden uit de Zelda-spellen.
Tot op de dag van vandaag worden deze hergebruikt en blijken een inspiratiebron voor nieuwe video's met miljoenen views.