Playstation 5 en Xbox Series X
Playstation 5 en Xbox Series X

Nieuwe consoles, betere graphics

Later lezen

Je emailadres wordt eenmalig gebruikt om de link naar het verhaal te sturen. Je adres wordt niet opgeslagen.

Playstation 5 en Xbox Series X

Betere graphics?

Gamemakers kunnen allerlei werelden creëren. Fotorealistische (zoals The Last of Us Part II) of juist helemaal niet (zoals Tetris). De komst van de nieuwe consoles betekent dat er weer een nieuw hoofdstuk begint voor deze grafische werelden. En daarmee dus de graphics van games. Daarom nemen we aan de hand van de Gamescanon van Beeld en Geluid, een duik in Nederlandse games van toen en nu. We checken er een aantal om een kijkje te nemen in verschillende graphics stijlen én toepassingen. Niet beter - want wat is beter? - maar anders.

Afbeelding: Xbox Series X en Playstation 5. Foto: Microsoft, Sony, Paul Tassi, 2020. Bron: Forbes
Campagnebeeld Gamescanon met o.a. Jazz Jackrabbit en Horizon Zero Dawn

Gamescanon

In case you missed it: Beeld en Geluid heeft eind 2018 een canon samengesteld met titels uit de Nederlandse gamegeschiedenis. Een lijst met de belangrijkste en meest opvallende games van eigen bodem. Dat laat zien dat games ook goed vertegenwoordigd zijn in onze vaderlandse mediageschiedenis. Beeld en Geluid wilt ook deze games als cultureel erfgoed veilig stellen voor de toekomst.

Afbeelding: Nederlandse Games Canon, 2018. Bron: Beeld en Geluid.

Kende jij de Gamescanon al?

Nijmeegs Avontuur
Jaar: 1980
Maker: Jan & Wim Couwenberg
Nijmeegs Avontuur is een van de eerste Nederlandse games. Je zoekt een schat in Nijmegen. De game is een text adventure: de graphics bestaan bijna geheel uit tekst. Er is geen geluid. Dit soort games leunt meer op jouw verbeeldingskracht, dan wat je echt ziet. Nijmegen mag je zelf inbeelden. Een beetje als een boek. Text adventures worden daarom ook wel interactive fiction genoemd. De lol van deze games is onder andere het juiste 'antwoord' vinden bij de tekst die je wordt voorgeschoteld. De speler kan linksonder in beeld zelf tekst input geven.
Nijmeegs Avontuur, Wim en Jan Couwenberg, 1980. Bron: YouTube / account: applemctom.
Hawkeye
Jaar: 1988
Maker: Boys without Brains
Hawkeye is een klassieke 2D-platformer. Je loopt naar links en rechts en lost puzzels op. Haviksogen wijzen je de weg. Het was een van de eerste games voor de Commodore 64 met 'parallax scrolling'. Dat betekent dat er twee beelden over elkaar heen kunnen bewegen, los van elkaar. Het maakt een voor- en achtergrond in de game. Dat geeft een extra gevoel van diepte en beweging in je beleving. Zo krijgt een 2D-game een 3D-effect. Wat in Hawkeye mooi tot z'n recht komt. Het is een simpele en briljante grafische move. De bergen en ondergaande zon lijken hier mijlenver van je game character af te staan.
Hawkeye, Boys Without Brains, 1988. Bron: YouTube / account: AI82 Retrogaming Longplays.

Wat vind jij belangrijk in een game?

Jazz Jackrabbit
Jaar: 1994
Maker: Epic Megagames
Het was in 1994 bijzonder dat een 2D-platformer op de PC zo mooi en vloeiend speelde als deze game. Kijk hoe snel Jazz door de game raast. Voor zo’n ervaring moest je toen een console-game hebben. Sonic was bijvoorbeeld ook een inspiratiebron. Veel felle kleuren, details en animaties in het level design. De graphics maakten deze game mede tot een succes. De game is grotendeels van een Nederlandse maker, Arjan Brussee. Maar het is gemaakt bij het Amerikaanse Epic MegaGames. Tegenwoordig bekend van een andere hit game: Fortnite.
Jazz Jackrabbit, Epic Megagames, 1994. Bron: YouTube / account: World of Longplays.
Killzone
Jaar: 2004
Maker: Guerilla Games
Killzone is de eerste Nederlandse AAA-game. Een game vergelijkbaar met een blockbuster. Met veel budget en marketingkracht. En dat zie je. De graphics zetten een overtuigende, grimmige 3D-wereld neer. Vol met details. Voor Nederlandse games toen ongekend. Een getraind gamer valt het misschien niet meer op... Maar het ‘first person perspective’ is ook bijzonder. Je kijkt door de ogen van jouw character. Dat zet je midden in de actie. Maar dat vraagt ook om overtuigend werk van de gamemakers. First Person Shooters waren al lang populair. Killzone was de eerste Nederlandse entree in dit genre dat zich internationaal goed staande kon houden.
Killzone, Guerilla Games, 2004. Bron: YouTube / account: John GodGames.
Screenshot van de game Killzone

Tijd, geld en platforms

Een AAA-game maken, zoals Killzone, kost meer geld en mankracht dan die van de eerder genoemde games bij elkaar. Voor een game met zulke graphics zijn tijd en geld dan ook bepalende factoren. Hoe meer je hebt, hoe ‘mooier’ je het kunt maken. Daar zit natuurlijk wel een grens aan. Namelijk wat er op een platform (zoals een console) mogelijk is. Met elke nieuwe console rekken partijen als Sony en Microsoft die grens verder op. Wat zij technisch bieden, is dus ook een bepalende factor. Een game zal er per console of platform (PC, mobiel, etc.) vaak anders uitzien.

Killzone, Guerilla Games, 2004. Bron: YouTube / John GodGames.
Collage van de verschillende versies van Toki Tori

Toki Tori

Neem bijvoorbeeld de game Toki Tori. Over de jaren heen is deze game op maar liefst 11 verschillende platforms verschenen. Een Nederlands record. De makers van het vogeltje, Two Tribes, hebben daarmee dan ook een van de bekendste Nederlandse game-figuren afgeleverd. Eentje die ze per platform 'eigen' maken, wat telkens een andere grafische stijl met zich meebrengt.

Afbeelding: Toki Tori, Two Tribes, 1994 - 2013. Bron: Collectie Beeld en Geluid.

Wat werkt het beste?

Gamemakers moeten kijken wat past binnen de middelen die ze hebben. Hoe laat je je game er dan uitzien? Dat vraagt om creatieve keuzes. Moet het er realistisch uitzien? Of juist abstract? Hangt het geheel logisch samen? Met je creativiteit maak je een eigen grafische stijl voor je game. Dat is niet makkelijk, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ridiculous Fishing
Jaar: 2013
Maker: Vlambeer
Je moet in deze game zoveel mogelijk vissen vangen, om ze daarna af te knallen. De titel zegt het al: een beetje vreemd. Het is een mobile game. Met weinig mensen en weinig geld gemaakt. De makers hebben de graphics simpel gehouden. Het is abstract, maar je kunt alles er duidelijk in herkennen. De graphics zijn een ‘throwback’ naar oudere games. Het ziet er expres een beetje gedateerd uit. Je hoort het ook in de muziek. De beperkte middelen werken zo in het voordeel van de makers. De graphics moeten kloppen met de stijl van de game, niet met een realistische standaard. Dat bleek een slimme zet. De game was een wereldwijd succes. De graphics, gameplay en humor waren een topcombinatie.
Ridiculous Fishing, Vlambeer, 2013. Bron: YouTube / account: WikiGameGuides.
Hidden Folks
Jaar: 2017
Maker: Adriaan de Jongh
Ook deze game springt in het oog door zijn grafische stijl. Je zoekt naar verborgen mensen en voorwerpen in een grote tekening. Alles beweegt, alles maakt geluid. Er is geen tijdslimiet. Dus je kunt rustig de gamewerelden verkennen. Doet het je denken aan de boeken van Waar Is Wally? Dat klopt, die waren een inspiratiebron. De game is met de hand getekend door illustrator Sylvain Tegroeg. Dat geeft het z’n bijzondere grafische stijl. Het is een mobile game. Gemaakt met simpele maar slimme creatieve keuzes. Alle geluiden zijn bijvoorbeeld ingesproken door de makers zelf.
Hidden Folks, Adriaan de Jongh, 2017. Bron: YouTube / account: Adriaan de Jongh.

Op welk platform game jij eigenlijk?

Horizon Zero Dawn
Jaar: 2017
Maker: Guerilla Games
Deze game speelt zich af in de VS in de 31e eeuw. Het combineert realisme met sci-fi elementen. De aarde is overlopen met machines. Jij moet er achter komen waarom en moet jagen op deze machines. De game kostte miljoenen. Het is de duurste Nederlandse game tot nu toe. De makers hebben een kilometers grote gamewereld gemaakt. Je kunt in die wereld gaan en staan waar je maar wilt. Maar ook daarin zijn keuzes gemaakt. Hoe verbeeld je namelijk de wereld over 1000 jaar? De makers hebben veel onderzoek gedaan, om de toekomst ‘echt’ te maken. Maar ook kloppend met het verhaal van de game. Daar was gelukkig de tijd voor. De game is in 6 jaar gemaakt, met honderden mensen. Door het succes van de game komt er ook een deel 2.
Horizon Zero Dawn, Guerilla Games, 2017. Bron: YouTube / account: Playstation.
Horizon Forbidden West
Jaar: 2021
Maker: Guerilla Games
Deel 2 wordt gemaakt voor de Playstation 5. De game komt ergens in 2021 uit. Het is daarmee de eerste Nederlandse game die de technische kracht van de nieuwe console gaat gebruiken. Je ziet dat het dezelfde stijl heeft als deel 1. Maar de graphics zien er toch anders uit. Je ziet meer details in de natuur, dieren en mensen. Beter of anders, grote AAA-games als deze halen grafisch het onderste uit de kan. Deze game is nog niet uitgebracht. Het zit dus ook niet in onze canon. Maar ook wij zijn erg benieuwd naar het eindresultaat.
Horizon Forbidden West, Guerilla Games, 2021. Bron: YouTube / account: Playstation.

Verschillende platforms hebben verschillende graphics. Je ziet dat gamemakers zich steeds aanpassen aan de nieuwe technische mogelijkheden. Dat doen ze op een manier die werkt voor de game die zij willen maken. Dat verschilt per game en maker en is ook afhankelijk van hun (financiële) middelen. Duidelijk is dat dit enorm diverse games oplevert. En dat zal ook met de komst van een nieuwe Playstation en Xbox alleen maar toenemen.  
Meer gameplay zien? Check de links in de bronnenlijst!

Bekijk bronnenlijst

Gerelateerde verhalen

Bekijk alle verhalen