You are here:

FAIRview genereert gepersonaliseerde videosamenvattingen van het nieuws en ontwikkelt meettechnieken om de kwaliteit van de video's en hun potentieel voor desinformatie te beoordelen.

Er is een groeiende vraag naar het kijken naar, in plaats van lezen van nieuws. Om aan te sluiten bij veranderende kijkgewoonten, worden nieuwsuitzendingen verdeeld in kortere items die te delen zijn op social media en eenvoudig te consumeren via een mobile device. Ook worden er steeds vaker samenvattingen gepresenteerd van programma’s, die kijkers een eerste indruk geven van de inhoud van het programma. Platforms als Bing en Netflix bieden deze functionaliteit nu al aan.

FAIRview werkt aan technologie die het mogelijke maakt gepersonaliseerde nieuwsvideo-samenvattingen te maken die geschikt zijn voor distributie op social media, evenals in de eigen zoekomgeving van het archief van Beeld en Geluid. Een bepaalde nieuwsvideo kan bijvoorbeeld een samenvatting genereren met alle vrouwelijke nieuws anchors, of een samenvatting met een focus op landbouw, of een samenvatting van al het wetenschappelijke nieuws in een video, enz. Elk van deze videosamenvattingen is gegenereerd op basis van de oorspronkelijke video-inhoud. In FAIRview wordt het genereren van de samenvattingen gedaan op basis van een reeks geavanceerde personalisatiefuncties.

Beeld en Geluid ontwikkelt het project samen met de Vrije Universiteit Amsterdam. FAIRview wordt gefinancierd door het Digital News Innovation Fund van Google.  Medio 2019 worden de eerste resultaten van het project gepubliceerd.