Mis je iets, heb je vragen of opmerkingen rondom de toegankelijkheid van ons gebouw of onze website? Neem dan contact op via toegankelijkheid@beeldengeluid.nl
Beeld & Geluid in Hilversum
Er is een flink aantal verbeteringen aangebracht in het gebouw en in het nieuwe museum. Voor het gebouw zijn twee invalidenparkeerplaatsen beschikbaar voor rolstoelgebruikers. Er is bij de bouw van de museum-meubels rekening gehouden met voldoende breedte, draaicirkels en tafelhoogtes voor een rolstoel van gemiddelde afmeting (55 cm breed x 100 cm diep x 85 cm hoog). Ook is er een nieuwe lift toegevoegd zodat rolstoelgebruikers en bezoekers die slecht ter been zijn gemakkelijker van de 4e verdieping naar de 5e en 7e verdieping kunnen komen. Een groot deel van de exhibits (met uitzondering van de exhibit ‘Game on’ in zone Spelen) zijn toegankelijk en geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers in een rolstoel van gemiddelde afmeting. Bij de informatiebalie in het Atrium zijn rolstoelen te leen, begeleiders van rolstoelgebruikers krijgen gratis toegang. Rolstoelgebruikers betalen de normale tarieven. Wel moet voor beide bezoekers een tijdslot gereserveerd worden. Mindervalidentoiletten zijn te vinden op de begane grond (rechts naast de garderobe) en op de eerste verdieping.
Ja, via de Museumapp kunnen bezoekers ondertiteling aanzetten. Dit betekent dat alle filmpjes in het Mediamuseum vervolgens ondertiteld zijn. Daarnaast maken wij de Mediacolleges in Hilversum door middel van (schrijf)tolken en ondertitelde video's toegankelijker voor dove en slechthorende bezoekers. In ons pand is een ringleiding aanwezig. Bekijk de Mediacolleges in onze agenda.
In het museum is bij alle wandteksten en tekstbordjes rekening gehouden met lettergroottes en contrast. Hulphonden kunnen mee naar binnen. Neem bij vragen of suggesties contact op via toegankelijkheid@beeldengeluid.nl
Het museum is een audiovisueel prikkelrijk spektakel en het is er vaak druk: precies wat je verwacht in een Mediamuseum. Wanneer je erg prikkelgevoelig bent, kies dan een rustige dag buiten schoolvakanties of het drukke weekend, en geef het aan bij ons museumpersoneel (Museumhosts, Museumperformers, Floormanagers).
Begeleiders van een bezoeker met een Autipas kunnen gratis toegang krijgen. Wel is het belangrijk te melden dat het museum zeer prikkelrijk is, met veel audiovisueel spektakel.
Beeld & Geluid in Den Haag
Beeld & Geluid in Den Haag is toegankelijk voor mindervaliden. Het museum bevat veel video’s, geluidsfragmenten en interactieve onderdelen. Video’s in het museum zijn Engelstalig ondertiteld. Bezoekers met een visuele of auditieve beperking raden wij daarom aan om met een begeleider te komen. Zo is op de eerste verdieping voor het zelf samenstellen van een krantencover en het spelen van het nepnieuwsspel is een begeleider nodig. Op de tweede verdieping zijn vanuit een rolstoel de video en een spel bij Satire niet goed te bekijken. De spotprenten aan de wand wel.
- Drempelloos: Het museum is drempelloos te bezoeken.
- Lift: Er is een lift die op elke museumvloer komt.
- Mindervalidetoiletten: Er is een mindervalidetoilet aanwezig.
- Geleidehonden: Geleidehonden/hulphonden zijn toegestaan in het museum.
- Toegang voor begeleider: Begeleiders van mindervalide bezoekers krijgen gratis toegang (1x).
Digitoegankelijkheidsverklaring
Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid. Wij voldoen gedeeltelijk. Deze status is toegekend op basis van een eigen verklaring. Deze verklaring is voor het laatst bijgewerkt op 02-06-2022. Hieronder zie je onze status en label van webtoegankelijkheid.

Bekijk de volledige verklaring of bekijk ons onderzoeksrapport.
Loop je tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heb je een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via toegankelijkheid@beeldengeluid.nl.
Wat kun je van ons verwachten?
- Binnen 5 werkdagen krijg je een ontvangstbevestiging.
- We informeren je over de voortgang en de uitkomst.
- Binnen 3 weken heb je uitsluitsel over je verzoek (het is afgehandeld of afgekeurd).
Handhavingsprocedure
Ben je niet tevreden met de manier waarop je klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd?
Dan kun je contact opnemen met de Nationale Ombudsman.