Je bevindt je hier:

'Digitale middelen vinden ze gewoon leuk'

‘Het begon in de eerste lockdown. Lesgeven moest toen ineens met de computer maar ik ontdekte dat ik alleen maar aan het zenden was. Heel saai en zo bereikte ik mijn leerlingen niet. Dus ging ik denken: hoe kan ik leuke online lessen bedenken waarin leerlingen echt zelf aan de slag gaan? Zo kwam ik op het idee van deze video’s. En eenvoudig verhaal met daarbij een werkblad met opdrachten voor de verwerking. En zo is het begonnen. Ik wilde het in eerste instantie alleen voor mijn eigen klas doen, maar het werkt zo goed en het zijn zulke gemakkelijke instapfilmpjes die ook voor groep 7 en groep 8 interessant zijn, dat ik ermee ben doorgegaan en alles online heb gezet op mijn Youtubekanaal. Ik doe het dus nog steeds.’

Dennis voor zijn laptop, trots op zijn inzending

Dennis voor zijn laptop, trots op zijn inzending

Dennis maakt educatieve video's lekker interactief

Aan het woord is Dennis van Roekel, van het Sintermeertencollege in Heerlen. Hij geeft Engels aan de onderbouw van het VO. Dennis van Roekel maakte een lekker wegkijkende video over het thema wonen ‘The grand tour of my home’, waarmee leerlingen niet alleen het leren luisteren naar de Engelse taal, maar ook hun woordenschat vergroten. De worksheets bij de video’s, waardoor leerlingen direct gaan oefenen met het net bekeken materiaal, zijn van grote toegevoegde waarde. Leerlingen moeten bijvoorbeeld een kruiswoordpuzzel oplossen met de geleerde woorden en zelf beschrijven hoe hun huis eruit ziet. Mooi voorbeeld van een les waarbij digitale middelen ingezet worden om leerlingen geboeid te houden en stof beter te laten beklijven.

 

Leerlingen bepalen de onderwerpen

Maar het draait natuurlijk om de leerlingen. Ze vinden het leuk, vooral het social media deel ervan. De reacties waren positief. Ze vragen nu wanneer we weer een nieuwe video kunnen maken. Of ze komen met nieuwe onderwerpen. Ik laat hen dus meebeslissen in waarover ik het met hen ga hebben. Dat vinden ze dus supertof. Daarnaast gebruik ik ook andere digitale middelen die ze leuk vinden. Veel LessonUps en ook Kahoots en quizzes. Omdat de leerlingen volgend jaar allemaal een laptop krijgen, wordt het ook steeds gemakkelijker. En het interactieve aspect van deze manier van lesgeven is echt heel prettig voor iedereen. Ze geven overigens wel de tip om te blijven variëren en dus niet allemaal een Kahoot in te zetten. Het moet wel in balans blijven en diversiteit staat voorop!

 

Iedereen digitaal, dat gaat niet zomaar

Het was voor Dennis niet zo moeilijk om de stap naar het digitaal lesgeven te zetten. Maar een aantal van zijn collega’s vonden het wel eerst lastig. Een dwingende push door de lockdowns heeft de drempel voor sommigen verlaagd. En ook de medewerking van school om te investeren in middelen kan soms een mooi duwtje in de rug zijn. Voor zijn video’s heeft Dennis een greenscreen nodig en inmiddels heeft hij een kleine ruimte waar de spullen klaar staan -  aangeschaft met budget van school Nu kan hij de filmpjes in zijn tussenuren op school opnemen en kunnen andere collega’s meekijken en er ook gebruik van maken.

 

Meedoen aan de Media & Onderwijs prijs!

Een collega vertelde Dennis over de Media & Onderwijs Prijs. Hij stuurde zijn les in en toen won hij nog ook. Dat was een erg leuke verrassing. Hij werd op school echt even in het zonnetje gezet met bloemen en complimenten en zo’n prijs ‘is toch een bevestiging dat je lekker bezig bent’, aldus Dennis.

Andere docenten raadt hij aan en om vooral te kijken naar wat goed bij jezelf past. ‘Ik ben van de grote gebaren en gekke dingen. Ik maak geen simpel filmpje, maar gebruik een greenscreen en visuals. Maar een kleine stap is om soms wel een LessonUp te gebruiken. Of om een Powerpoint in Teams te delen. Dat zijn belangrijke kleine stappen. En denk na over hoe het je les verbetert en hoe je je leerlingen een service verlenen waardoor ze een stapje meer kunnen zetten. Maar doe vooral wat bij je past. En het lukt ook heel vaak niet he. Dan is het jammer, maar niet het einde van de wereld. Volgende keer probeer je gewoon weer wat anders’

 

Inspireren waar het kan

‘Tips over het insturen van een leuke les? Jazeker, gewoon doen! Het ergste wat kan gebeuren is dat je het hebt ingestuurd en je niet wint. Nou, dan mag je trots zijn dat je dat toch ingestuurd hebt. Het is toch leuk om het te delen met anderen?! Daar ben je ook docent voor geworden. Je wilt anderen iets meegeven. Vaak is dat je leerling, maar dat kunnen ook je collega’s zijn. En je leert veel van andere inzendingen! Al kun je maar één persoon inspireren om ook een klein stapje te zetten. Dan is dat het toch al waard?!’

Dennis achter zijn laptop

Bekijk hier de digitale les van Dennis

Meld jouw les aan voor de Media & Onderwijs Prijs 2022

Heb je geen link, maar bijvoorbeeld een PDF? Upload die dan in de vraag hieronder
Slechts één bestand.
512 MB limiet.
Toegestane types: jpg, png, txt, rtf, html, odf, pdf, doc, docx, ppt, pptx, xls, xlsx, xml, avi, mov, mp3, ogg, wav, rar, sit, svg, tar, zip.