Je bevindt je hier:

Extended Reality in het Mediamuseum

In het project TRANSMIXR ontwikkelen we vernieuwende XR-technologieën voor de culturele sector. Beeld & Geluid werkt momenteel aan een XR-sjabloon dat twee mensen virtueel verbindt en speciaal is ontworpen voor kinderen, zodat zij collecties op een nieuwe manier kunnen ontdekken. Benieuwd naar meer? Lees het interview met UX-designer Alina Goldman hieronder.

In het project TRANSMIXR ontwikkelen we vernieuwende XR-technologieën voor de culturele sector. Beeld & Geluid werkt momenteel aan een XR-sjabloon dat twee mensen virtueel verbindt en speciaal is ontworpen voor kinderen, zodat zij collecties op een nieuwe manier kunnen ontdekken. Benieuwd naar meer? Lees het interview met UX-designer Alina Goldman hieronder.

Alina presenteert voor een groot scherm in B&G

Kun je ons iets vertellen over jezelf en je rol bij Beeld & Geluid?

Alina: “Mijn naam is Alina en ik werk als UX-ontwerper. Ik doe zowel UX design als UX research. Het doel daarvan is om de gebruikerservaring écht te begrijpen en met die ervaring in je achterhoofd te ontwerpen. Het idee achter UX design is om het ontwerpproces te zien als iets dat nooit klaar is. Je kunt het altijd beter maken. Je ontwerpt iets, je krijgt feedback en dan ga je terug en zeg je: “Oké, nou, hoe kan ik dit echt laten voldoen aan de wensen van de gebruiker?”. Het interessante aan het proces is dat er momenten zijn waarop je gewoon gefrustreerd bent en dat er daarna momenten zijn waarop de puzzelstukjes in elkaar klikken en iedereen ineens heel blij is met het resultaat. Het is dus eigenlijk een heel leuk proces.”

“Het idee achter UX-design is om het ontwerpproces te zien als iets dat nooit klaar is. Je kunt het altijd beter maken.” 

Je bent de UX-ontwerper voor TRANSMIXR. Kun je ons iets vertellen over het project?

Alina: “Het project is heel cool. Het is gericht op sociale XR, wat betekent dat we een virtual reality-ervaring ontwerpen, waarbij twee mensen op zo'n manier met elkaar verbonden zijn dat je elkaar helemaal in virtual reality kunt zien, en bij elkaar kunt zijn in een virtuele wereld. Dus niet via avatars of elkaar in 2D op een scherm zien, maar echt samen zijn en met elkaar communiceren.”

“Het idee is dat we die innovatieve XR-technologie gebruiken en implementeren in een context van cultureel erfgoed. In ons geval bij Beeld & Geluid proberen we een beleving te creëren voor kinderen en ouders om de museumcollectie niet alleen te ontdekken, maar ook echt de omvang te ervaren van het enorme archief dat we hier hebben.”

En daar kom jij in beeld!

Alina: “Ja! Het project draait dus vooral om de vraag hoe we de omvang van het archief kunnen laten zien en hoe we mensen op een leuke en zinvolle manier in contact kunnen brengen met de digitale media objecten uit het archief. Er zijn altijd vragen wanneer je een immersieve ervaring creëert: Waarom is het immersief? Wat proberen we te bereiken? Voor TRANSMIXR is het mijn taak om deze vragen te beantwoorden en de best mogelijke ervaring te ontwerpen.”

Waarom is het zo belangrijk om deze technologie naar de museumsector te brengen?

Alina: “We weten dat kinderen gek zijn op meeslepende, immersieve ervaringen. Het helpt ze met ontdekken en leren. We weten ook dat interactie met een andere persoon waardevol is. De ander te zien, inclusief gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. De toegevoegde waarde voor gebruikers zit echt in die gedeelde ervaring en het verbinden van mensen. Wat we nu proberen te begrijpen is hoe we deze waardevolle technologie kunnen gebruiken om interactie met archiefmedia te ontwerpen die waardevol is voor onze bezoekers.” 

“De technologie is erg duur, dus het hele punt van TRANSMIXR is niet alleen het ontwerpen van de experience voor het archief van Beeld & Geluid, maar ook het ontwerpen van een sjabloon op basis van de metadata van het archief dat door verschillende organisaties kan worden gebruikt om hun eigen archieven te tonen. Vaak hebben kleine musea niet veel ruimte of geld, maar ze willen mensen wel de kans geven hun archief te verkennen. TRANSMIXR hoopt dat uiteindelijk te kunnen bieden.”

“De toegevoegde waarde voor gebruikers zit echt in die gedeelde ervaring, het verbinden van mensen.”

Waar sta je nu en wat staat er de komende maanden op de planning?

Alina: “We hebben nu een verhaal gecreëerd voor de experience die we The Space Archivists noemen. Het verhaal is dat de regering een archief naar de ruimte stuurt met daarin allerlei herinneringen van de mensheid. Het archief is echter kapot en de bezoekers moeten het repareren door alle archiefstukken op de juiste manier te categoriseren. We willen dat verhaal echt tot leven laten komen door een mooie virtual reality te creëren waarin gebruikers zich echt in de ruimte wanen en het archief kunnen ontdekken op een manier die niet zou kunnen op een computer. Dat zijn dingen die we onderzoeken.”

“Ons plan is om halverwege volgend jaar iets in het museum te hebben dat toegankelijk is voor het publiek. Ik kan niet wachten! We hebben nog veel werk te doen, maar ik ben enthousiast. "Daarna moeten we er natuurlijk voor zorgen dat het herbruikbare sjabloon door andere instellingen kan worden gebruikt, zodat deze technologie breder beschikbaar wordt voor het publiek.”