Je bevindt je hier:

Cross Media Café - Nederlandse Datakluis

Hoe blijft de gebruiker de baas over op internet achtergelaten data? En wat kunnen de grote mediabedrijven daaraan bijdragen?

Hoe blijft de gebruiker de baas over op internet achtergelaten data? En wat kunnen de grote mediabedrijven daaraan bijdragen?

Cross Media Cafe

Vijf grote Nederlandse mediaspelers - DPG Media, Mediahuis, de NPO, RTL en Talpa Network - slaan de handen ineen en onderzoeken samen de mogelijkheden voor een nieuwe data-infrastructuur. Uitgangspunt is daarbij dat de gebruiker eigenaar is van de data en zelf via een zogenaamde persoonlijke datakluis kan beslissen met wie welke gegevens gedeeld worden. 

Wat betekent dit initiatief voor de Nederlandse mediawereld en daarbuiten? En is dit een afdoende vuist tegen de dominantie van Big Tech?

In dit Cross Media Café presenteert het team van de Stichting Nederlandse Datakluis de plannen. We spreken met een aantal gasten over de rol van decentrale dataopslag en bestaande initiatieven in binnen- en buitenland.

Sprekers:

  • Martijn van Dam is bestuurslid bij de Stichting Nederlandse Datakluis, een samenwerking van DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network om een nieuwe data-infrastructuur te onderzoeken. 
  • Simone van der Burg is Head of Programme van de groep ‘Code’ bij Waag. Het Future Internet Lab van Waag bevraagt de macht van grote techbedrijven op het internet, die data verzamelen van gebruikers en daarmee veel geld verdienen. Waag zoekt alternatieve manieren die betrouwbaar, eerlijk en transparant met data omgaan. 
  • Peter Olsthoorn is journalist en wetenschappelijk onderzoeker, en de oprichter van Netkwesties. Hij promoveerde in 2021 met het boek ‘Baas over eigen data’ en schreef eerder onder meer ‘Privacy bestaat niet: doe er je voordeel mee’.
  • Esther de Loof is Business Developer & Operational Director bij Solidlab, dat onderzoek doet naar de ontwikkeling van gedecentraliseerde datakluizen als bouwsteen van een innovatieve, datagedreven economie in Vlaanderen. 
  • Dimitri Heikamp is directeur DPG Media Network bij DPG Media, een van de grootste mediabedrijven in Nederland. Zij nemen deel in de Stichting Nederlandse Datakluis.

Live én online

Het gratis Cross Media Café vindt plaats in Beeld & Geluid in Hilversum, is van 15.30 tot 17.00 uur (geen pauze) en wordt besloten met de netwerkborrel. 

Kan je er niet live bij zijn, meld je dan via de ticketlink aan voor de online livestream. Je ontvangt dan een dag van tevoren een link.

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Mail dan naar communicatie@mediaperspectives.nl.

Het Cross Media Café wordt georganiseerd door Beeld & Geluid en Media Perspectives. In deze bijeenkomsten voor mediaprofessionals worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.