Diversiteit en representatie in de reclamewereld
Het gebrek aan diversiteit in de reclamesector komt af en toe op pijnlijke wijze naar boven. Daar waar reclames een goede afspiegeling zouden moeten zijn van de samenleving, tonen ze nog regelmatig stereotyperingen. Welke stappen zijn er nog te maken voor de reclamewereld?
Het gebrek aan diversiteit in de reclamesector komt af en toe op pijnlijke wijze naar boven. Daar waar reclames een goede afspiegeling zouden moeten zijn van de samenleving, tonen ze nog regelmatig stereotyperingen. Welke stappen zijn er nog te maken voor de reclamewereld?

Janice Deul is activist, fashion journalist en curator en zet zich in voor meer diversiteit in de (mode)reclamewereld. In dit college onderzoekt ze hoe de reclamewereld ervoor staat op het gebied van diversiteit en welke stappen er nog te maken zijn.
Reclame is overal en vertelt je wat je moet kopen, maar ook hoe aantrekkelijk, mooi en gelukkig je kan worden. Het gaat niet alleen om koopgedrag, maar ook om de weerspiegeling van onze samenleving: het gedrag in het dagelijkse leven.
Waarom is het belangrijk dat reclames een afspiegeling van de samenleving tonen? Hoe divers en inclusief zijn Nederlandse reclames eigenlijk? En welke stappen zijn er nog te maken voor de reclamewereld? Aan de hand van verschillende voorbeelden van reclames door de jaren heen zal Janice laten zien dat er al veel veranderd is, maar dat er ook nog steeds stevig wordt vastgehouden aan vaste stereotypes en rolpatronen in de wereld van de reclame. Wat is er nou nodig om er voor te zorgen dat diversiteit de nieuwe norm kan worden?
Toegankelijk voor doven/slechthorenden
Tijdens dit Mediacollege zullen tolken Nederlandse Gebarentaal en schrijftolken en aanwezig zijn. Al het videomateriaal is vooraf ondertiteld.
Media Kwestie - aflevering 1
Hoe komen (werkende) vrouwen in reclames voor? Of mensen van kleur? Jip Heijmerink (van My Daily Shot of Culture) praat hierover met onderzoeker communicatiewetenschap Serena Daalmans en acteur André Dongelmans, bekend van de nieuwe Amstel reclame, in de eerste aflevering van Media Kwestie.
Dit Mediacollege wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de BankGiro Loterij.