Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Dutch Media Week

Van 30 september tot en met 10 oktober a.s. barst Nederlands grootste media-event weer los! Liefhebbers halen tijdens Dutch Media Week hun mediahart op met een afgeladen programma: van inspirerende sprekers, seminars en workshops tot live talkshows en radioprogramma’s waar het nieuws ter plekke wordt gemaakt.

Van 30 september tot en met 10 oktober a.s. barst Nederlands grootste media-event weer los! Liefhebbers halen tijdens Dutch Media Week hun mediahart op met een afgeladen programma: van inspirerende sprekers, seminars en workshops tot live talkshows en radioprogramma’s waar het nieuws ter plekke wordt gemaakt.

Dutch Media Week toont van 30 september tot en met 10 oktober de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met een groot aantal partners belichten, stimuleren en promoten we de vele prachtige ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie.

Nieuw is dat deze 6e editie van Dutch Media Week, met als thema Be Humane, een hybride opzet krijgt. Zo is het mediafestival niet alleen live bij te wonen op diverse locaties, zoals Mediastad Hilversum, Beeld en Geluid Den Haag en Rotterdam, maar een groot aantal programmaonderdelen is daarnaast ook online te volgen via de virtual venue op Dutchmediaweek.nl.

Dutch Media Week @Gooische Brink 

Tijdens Dutch Media Week staat het centrum van Hilversum bol van activiteiten voor jong en oud, zoals de Songfestival Xperience, een pop-up expositie over de totstandkoming van het songfestival. Hier zijn onder andere de finale-outfits van de presentatoren te bewonderen en kun je zelf plaatsnemen achter de presentatiedesk waar in mei nog de winnende punten bekend werden gemaakt. Luister live of online naar Retro Radio, waar dj’s de bekendste hits spelen op de originele Hilversum 3 mengtafel of maak een augmented reality (AR) tramreis door de tijd met de Gooische Moordenaar. Daarnaast zorgt het Filmtheater Hilversum voor een bijzondere filmprogrammering -waaronder diverse premières- exclusief in het theater van Beeld en Geluid. 

35 uur talkshownieuws

Tijdens Dutch Media Week wordt maar liefst 35 uur aan talkshows geproduceerd. Zoals de dagelijkse editie Business in Media, waarin Humberto Tan ondernemers, topmanagers en experts interviewt over de laatste trends en ontwikkelingen binnen medialand. Of de Avond van de Journalistiek, waar met bekende gasten wordt stilgestaan bij de 70e verjaardag van televisie in Nederland én wordt vooruitgekeken naar de toekomst van tv-journalistiek in een veranderend medialandschap. Dat media veel meer is dan alleen radio en tv bewijst Dennis de Winter in zijn dagelijkse talkshow Social Hour waarin hij met zijn gasten onderwerpen bespreekt die te maken hebben met social media.

Geluid in de spotlights

Op woensdag 6 oktober wordt in De Vorstin tijdens Sound Summit geluid een dag lang in de spotlights gezet. Met gerenommeerde sprekers als sounddesigner Randy Thom, die al twee keer een Oscar won voor zijn werk, en neuropsychologe Rebecca Schaefer. Daarnaast zijn er diverse workshops, discussies en pitches te volgen waarin geluid centraal staat. Maar ook op andere dagen speelt geluid een belangrijke rol. Zo zijn er dagelijks vele radio-uitzendingen en podcasts live te beluisteren, waaronder BNR Big Five vanuit de Dutch Media Week studio, en de prikkelende podcast Schokvast.

Mediatalenten

Met meer dan 100 programmaonderdelen valt er voor de mediaprofessional genoeg te kiezen. Bovendien is er veel aandacht voor aanstormend talent. Zo wordt er op woensdag 6 oktober zowel de BMY Mediatalent van het Jaar Award als de BMYoung Creative Cup voor beste media format uitgereikt. Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen in de game-industrie voor gamebedrijven, zelfstandige developers en studenten die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal hebben onderscheiden.

Journalistieke dilemma’s

Vrijdag 8 oktober staat in het teken van mobiele journalistiek tijdens de Mojo Conference, waarin internationale sprekers en influencers vertellen hoe je met je stories de wereld verovert. Maar, zoals het centrale thema Be Humane al aangeeft: hoe ver ga je hierbij? Immers, dankzij mobiele telefoons en social media kunnen binnen een oogwenk de meest schokkende beelden wereldwijd worden gedeeld. Het dilemma van elke nieuwsredactie staat dan ook centraal tijdens de talkshow ‘Waar ligt de grens?’: wat laat je wel of niet zien tijdens een aanslag of calamiteit en waarom? Daarnaast wordt op 30 september het Haagse programma van Dutch Media Week geopend met het Haags fotodebat: een gesprek met parlementaire fotografen Bart Maat en Freek van den Bergh over de invloed van hun foto’s op de politiek en op de algemene beeldvorming besproken en de verantwoordelijkheid van journalisten.