Je bevindt je hier:
Let op: event is afgelopen

Potje Polariseren

Een vrolijke, interactieve en onthutsende inkijk in hoe de media het wij-zij denken voeden. Volg de korte stoomcursus over de invloed van media op polarisatie en breng de kennis in de praktijk bij de fictieve talkshow ‘Potje Polariseren’.

Een vrolijke, interactieve en onthutsende inkijk in hoe de media het wij-zij denken voeden. Volg de korte stoomcursus over de invloed van media op polarisatie en breng de kennis in de praktijk bij de fictieve talkshow ‘Potje Polariseren’.

Foto van drie mensen aan een tafel, met rechtsboven het logo van Lab Mediaplein en rechts daarnaast een rode tekstwolk met de tekst 'Ben je wel eens onbereikbaar?'

Extreme meningen verdringen elkaar in de gepolariseerde debatten waarin niemand meer naar elkaar luistert. De discussies worden steeds verhitter. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht krijg je bij LAB Mediaplein een korte stoomcursus over de invloed van de mainstream media en social media op polarisatie in Nederland. Aansluitend breng je deze vers opgedane kennis gelijk in de praktijk wanneer je als publiek aanschuift bij de fictieve talkshow ‘Potje Polariseren’.

Aan tafel wordt gedebatteerd door verschillende gasten (acteurs) zodat je als kijker een mening kan vormen. Of is het alleen scoren met tegenpolen die helemaal niet tot elkaar hoeven te komen? Grijp in als je wilt. Roep een spreker tot de orde. Stel een andere vraag en kijk hoe het talkshow-debat dan verder gaat. Wat moet de presentator doen om de polarisatie aan tafel om te buigen? Of weet jij een nog ongenuanceerdere vraag?

Voor iedereen die wel eens een talkshow of politiek debat kijkt en denkt; ‘dit kan toch anders’?

Aanmelden voor de gratis ontmoeting kan via de link.

Moment van de waarheid

Het evenement Potje Polariseren maakt onderdeel uit van het bredere programma Het Moment van de Waarheid, dat de gehele maand maart plaatsvindt bij Beeld & Geluid, zowel in Hilversum als Den Haag. In een wereld waarin iedereen toegang heeft tot media en waarin algoritmes en kunstmatige intelligentie jouw informatievoorziening bepalen, heeft iedereen zijn eigen waarheid. Maar op welke waarheid kunnen we nog vertrouwen? 

Zwart vierkant, wat net iets gekanteld is, met daarin - in dikgedrukt font - 'Lab Mediaplein'

LAB Mediaplein

Hilversum, stad van verhalen. Al meer dan een eeuw. Met een concentratie op het Mediapark én verspreid door de hele stad, tot in Amsterdam en in Utrecht zijn makers aan het werk. Ze leveren internationale topkwaliteit, Hilversum is één van de vijf hotspots voor media in Europa: een bruisend ecosysteem voor creatieve, digitale makers. Dat blijft nog vaak buiten het zicht van onze inwoners én het grote publiek. Daar komt verandering in: het Mediaplein in het centrum van Hilversum brengt media naar je toe. Verbindt en verbeeldt mensen en hun verhalen, de makers en het grote publiek. Iedere dag van het jaar. Met een wisselende programmering die onderscheidend en vernieuwend is en toegankelijk voor iedereen. Met het Mediaplein krijgt de stad een nieuwe impuls; een culturele, maatschappelijke en economische impuls. De initiatiefnemers van het Mediaplein geloven in een brede mediaprogrammering die impact heeft in de samenleving. In Hilversum en daarbuiten.

LAB is de proeftuin voor het Mediaplein waar met het concept in de hand via experimenten en onderzoek wordt uitgevonden hoe de programmering voor het Mediaplein het best kan worden ontwikkeld. Vanuit het voormalige H&M pand in de Gooise Brink maar ook nadrukkelijke buiten op de Kerkbrink. LAB is experimenteel, gek, samendoen en leren. Het LAB is een plek voor georganiseerde co-creatie met inwoners, organisaties en bedrijven. Op interactieve wijze komen nieuwe projecten tot stand. LAB wordt uiteindelijk een onderdeel van de bibliotheek.

LAB Mediaplein is een initiatief van Bibliotheek Hilversum, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en Museum Hilversum.

Meer over LAB