Je bevindt je hier:

Dilemma’s en perspectieven: ‘AV-archivering bij cultuurmakers’ tijdens het AVA_net Symposium 2017

Op het AVA_net Symposium werd dit jaar een gezamenlijk kenniscafé georganiseerd door Beeld & Geluid en DEN. Tijdens deze sessie hadden we het over de workflows, nieuwe presentatie- en koppelingsmogelijkheden van audiovisuele archieven van cultuurproducerende instellingen. Onder andere cultuurmakers als Nationale Opera & Ballet, Muziekweb, het Nationaal Toneel en het Metropole Orkest namen deel aan het kenniscafé en gingen met representanten van onder meer Beeld & Geluid en PACKED in gesprek.

Produceren, produceren, produceren

Het bleek al uit het in 2016 verschenen Panteia rapport en kwam ook terug op de recente DEN Conferentie Digitalisering van Cultuur en Erfgoed: de focus van cultuurproducerende instellingen ligt veel meer op de creatie van nieuw materiaal, dan op het archiveren van het oude.Wat cultuurmakers produceren is zonder twijfel waardevol cultureel erfgoed, maar in de praktijk blijft het praktisch gebruik ervan toch het meest belangrijk. Het Nationaal Ballet gebruikt zijn opnames bijvoorbeeld om balletten te kunnen instuderen. De instellingen die wel bezig zijn met het opzetten van hun archieven, hebben vaak een tekort aan tijd en expertise om hun materiaal goed bij te kunnen houden, terwijl dat de eerste stap is voor duurzaam bewaren.

En natuurlijk ook bewaren, maar hoe?

Het meest voor de hand liggende optie: een bedrijfsarchivaris voor elke instelling! Totdat wij nog niet zover zijn moeten we ons toch beperken tot de second best thing: een workflow for dummies. Tijdens de sessie kwam naar voren dat cultuurmakers snel afhaken als zij ingewikkelde standaard-beschrijvingen en procedures naar archivering moeten volgen. Een versimpelde workflow-beschrijving, een ‘How to’ met tips, tricks en voorbeelden zou cultuurmakers veel kunnen helpen om hun archief goed bij te kunnen houden. De kennisbank van DEN (naar aanleiding van het Belgische Project Tracks) en de kennisbank van AVA_Net kunnen hierin al veel betekenen. Vanuit het kenniscafé bleek voorts dat naast de workflow for dummies, cultuurmakers ook een overkoepelend metadata schema nodig hebben. Dit geldt voor zowel archief-, bibliotheek- en erfgoedinstellingen als voor cultuurproducerende instellingen. Beeld & Geluid heeft zijn eigen Gemeenschappelijke Thesaurus voor Audiovisuele Archieven ontwikkeld. Tijdens het kenniscafé werd besproken dat dit een goed voorbeeld of uitgangspunt kan zijn voor het ontwikkelen van een eigen thesaurus voor cultuurmakers.

Nieuwe presentatiemogelijkheden

Op dit moment worden registraties van voorstellingen vaak alleen intern gebruikt. Dit komt enerzijds doordat de auteursrechten niet geregeld zijn. Anderzijds heeft men ook goede opnamekwaliteit (vanuit meerdere standpunten) nodig om extern te kunnen vertonen. Maar ook als dit allemaal geregeld is, waar zouden toneelstukken vertonen kunnen worden? De Engelse Digital Theatre maakt bijvoorbeeld op zijn eigen kanaal voorstellingen en backstage interviewes voor onderwijsdoelstellingen beschikbaar. Royal Opera House en the MET vertoont zijn eigen voorstellingen wereldwijd in bioscopen, live vanuit Londen of New York. Dit format resulteert in groot bereik en biedt kwaliteit.

DEN richt zich sinds dit jaar ook op de digitale infrastructuur van erfgoed bij cultuurmakers en onderzoekt welke vervolgstappen genomen kunnen worden om de bovenstaande ambities dichterbij te brengen. Ook vanuit de samenwerking binnen AVA_Net wordt daar graag verder over nagedacht.

Meer info