You are here:

In Waisda? werd een annotatiespel voor video ontwikkeld. Spelers worden daarin gevraagd om trefwoorden aan videomateriaal toe te voegen, om daarmee de doorzoekbaarheid van audiovisuele archieven te vergroten.

Bron: Beelden voor de Toekomst, CC BY

In Waisda? worden spelers gevraagd trefwoorden (tags) aan videomateriaal toe te voegen. Omdat de speler beschrijft wat er precies in een bepaalde scene te zien of te horen is – en op welk moment dit het geval is – zal het spel leiden tot een betere doorzoekbaarheid van het video materiaal. Uiteindelijk zal het mogelijk zijn om snel en nauwkeurig een specifiek fragment uit een video terug te vinden, zonder eerst het hele item te hoeven bekijken of door te spoelen. Het idee achter Waisda? is gebaseerd op het principe dat er sprake is van een betekenisvol trefwoord, wanneer meerdere mensen afzonderlijk van elkaar dezelfde tag aan een video toekennen.

De eerste versie van Waisda? werd gebruik gemaakt van materiaal van de KRO programma's Boer zoekt vrouw en Memories en oude Polygoonjournaals. De software is open source beschikbaar gesteld en later ook gebruik voor materiaal van het NCRV televieprogramma Man Bijt Hond (onder de naam Woordentikkertje) en het VARA programma Vroege Vogels (onder de naam Spotvogel). 

Waisda? maakte deel uit van een serie pilots die binnen het project Beelden voor de Toekomst werden uitgevoerd om de mogelijkheden van publieksparticipatie te verkennen en werd – na zes maanden looptijd – geëvalueerd. Waisda? is een project van Beeld en Geluid in samenwerking met de KRO, in het kader van Beelden voor de Toekomst. De ontwikkeling van het spel is in handen van Q42. De Vrije Universiteit Amsterdam gaf in het kader van het Europese onderzoeksprogramma PrestoPRIME aanvullend advies over de verwerking van publieksbeschrijvingen en verbeteringen aan het spel.