Mediacolleges
Tijdens de Beeld en Geluid Mediacolleges staan uiteenlopende mediamakers en deskundigen stil bij de wijze waarop we leven in media, hoe media ons beïnvloeden en hoe zij onderdeel zijn van ons dagelijks leven.

Agenda
-
Diversiteit en representatie in de reclamewereld
Woensdag 31 maart
Het gebrek aan diversiteit in de reclamesector komt af en toe op pijnlijke wijze naar boven. Daar waar reclames een goede afspiegeling zouden moeten zijn van de samenleving, tonen ze nog regelmatig stereotyperingen. Welke stappen zijn er nog te maken voor de reclamewereld?
-
Influencers van de toekomst
Vrijdag 30 april
Het is de droom van veel jongeren: rijk en beroemd worden als influencer. Ondertussen bezwijken hun populaire voorbeelden onder prestatiedruk, wordt het verdienmodel van de influencer aangetast door veranderende reclamewetgeving en ligt de concurrentie op de loer: want de virtuele influencers uit Azië zijn in opmars. Waarom willen we ons zo graag online manifesteren? Naar welk geluk zijn we op zoek?
-
Protest en media: één jaar na #BLM
Vrijdag 28 mei
De hashtag #BlackLivesMatter ging viral en Instagram stond vol met zwarte vierkantjes. Pleinen vulden zich met mensen die hun vuisten in de lucht staken: in het voorjaar van 2020 voerden we actie tegen politiegeweld en (institutioneel) racisme. In een jaar dat beheerst werd door COVID-19, wist de BlackLivesMatter-beweging het publieke debat voor even over te nemen.
-
Agenda
De reeks wordt nog uitgebreid! Iedere maand zullen er - indien mogelijk - op drie locaties mediacafés worden georganiseerd. Bekijk het volledige overzicht in onze agenda.
Terugkijken
Kijk hier de eerdere edities van de Mediacolleges terug. Als je een Mediacollege huurt voor €4,99 heb je twee dagen de tijd om de video te bekijken.
Voordat je de betaling kunt voldoen dien je eerst in te loggen bij Vimeo. Heb je hier nog geen account? Je kunt eenvoudig inloggen met Facebook of Google, of een nieuw account aanmaken met je e-mailadres.
Let op: Het is alleen mogelijk om te betalen met een credit card of Paypal-account. Het is helaas niet mogelijk om met iDEAL te betalen.
-
De jacht van de burger
Gratis
Public shaming van mogelijke criminelen of de fysieke jacht op hen die ‘fout’ zouden zijn. Journalist en schrijver Haro Kraak (De Volkskrant) gaat op zoek naar de voedingsbodem van de jacht van de burger. Welke rol spelen de media hierin? En waarom lijkt dit fenomeen de laatste maanden zo sterk de kop op te steken?
-
Krachtige politieke vrouwen in de media
€4,99
Media spelen een belangrijke rol bij onze politieke keuzes. In dit Mediacollege onderzoekt sociaal activist Devika Partiman hoe zichtbaarheid en representatie van politieke vrouwen in de media onze beeldvorming of zelfs ons stemgedrag kunnen beïnvloeden. Ze illustreert haar betoog met bijzondere beelden uit de mediacollectie van Beeld en Geluid.