Je bevindt je hier:

Graffiti vergroot ontwerp skills van leerlingen

Media en kunst combineren in de klas, tijdens de lessen van Marissa Buter, docent aan het St. Aloysiuscollege in Hilversum, is het mogelijk! Sinds 2020 geeft Marissa het vak ‘Media en Kunst’. ‘Deze twee onderwerpen zijn goed met elkaar te verbinden en het vak sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen’, vertelt Marissa. Zo komen in haar lessenserie ‘Graffitinaam’, de verschillende aspecten van kunst en media samen.

Marissa verteld over haar les Graffitinaam

Street-art festival

Via een vriendin ontdekte Marissa een street-art festival, met het doel om Rotterdam kleurrijker te maken door middel van graffiti-art. ‘Ik vond dit zo’n leuk initiatief dat ik besloot om te helpen’, vertelt Marissa. ‘Ik raakte geïnspireerd en ik wilde het idee verwerken in de les.’ Eerst vond ze het lastig om te bepalen hoe ze dit idee kon gebruiken, maar al snel legde ze een link met de media-lessen. ‘Tijdens mijn lessen leer ik leerlingen werken met Adobe programma’s zoals Photoshop, dat sloot perfect aan bij mijn idee. De stijl van graffiti is makkelijk over te nemen in Photoshop. Je hebt verschillende kwasten en verlopen waardoor je er veel kanten mee op kan’, vertelt Marissa. ‘Leerlingen kunnen hiermee experimenteren en leren zo met nieuwe digitale middelen werken.’

Inhoud van de les

Het ontwerpen van een graffitinaam is opgebouwd in verschillende lessen. ‘Eerst vertel ik over het street-art festival en laat ik de leerlingen een aantal video’s over graffiti zien. Zo worden leerlingen enthousiast’, vertelt Marissa. Om het maken van de graffitinaam nog beter bij de belevingswereld van leerlingen aan te laten sluiten, legt Marissa een link tussen een graffiti-nickname en een social media gebruikersnaam. ‘Ik vertel over hoe ik op MSN een gebruikersnaam had en refereer aan  hun gebruikersnamen in games en op TikTok en nicknames van graffiti-artiesten.’

Vervolgens mogen de leerlingen zelf aan de slag in Photoshop. Marissa zegt: ‘Eerst krijgen ze de opdracht om onderzoek naar graffiti te doen en een graffitiwerk uit te zoeken. Dit werk trekken ze over om te ontdekken wat voor stijl hiervoor gebruikt wordt.’ Marissa ondersteunt haar lessen met filmpjes waarin alles extra duidelijk wordt uitgelegd. ‘Als de leerlingen klaar zijn met de eerste opdracht mogen ze aan de slag met hun eigen graffitinaam. Ze maken uiteindelijk een eindwerk dat ik uitprint en in de klas ophang.’

Volgens Marissa slaat de lessenserie goed aan bij leerlingen. Ze vertelt: ‘Er zit veel diversiteit in de lessen. Ten eerste wordt er iets van buiten de klas naar binnen gehaald, in dit geval het initiatief uit Rotterdam. Vervolgens gaan de leerlingen op onderzoek uit naar deze kunstvorm, waarna ze zelf aan de slag gaan met schetsen en ontwerpen. Ze leren over graffitikunst én met een nieuwe programma werken.’

Media en Kunst

Deze extra focus op media tijdens de kunstlessen, gebeurt nog op weinig scholen. Marissa vertelt dat het vak bij hen op school is opgezet door een collega. ‘Hij heeft de studie Beeldende Vorming gedaan, maar was vooral geïnteresseerd in de digitale kant van het vak.’ Het vak is zo ingedeeld dat er losse media lessen en losse kunst lessen zijn. ‘De lessen overlappen elkaar met behulp van thema’s’, vertelt Marissa. ‘Als we bij media met kleur bezig zijn, focussen we tijdens kunst ook op kleur.’ Ook liet Marissa haar leerlingen een TikTok-filmpje maken over het proces dat ze in de kunstlessen hebben doorlopen.‘Dit soort video’s zie je momenteel veel op TikTok en nu hebben mijn leerlingen dat ook gedaan!’

Toekomst

Marissa vindt dat er meer aandacht voor soortgelijke vakken in het onderwijs moet komen. ‘Het is zo relevant en de leerlingen vinden het allemaal leuk’, vertelt ze. Wel denkt Marissa dat het lastig kan zijn voor scholen om dit te doen. ‘Niet iedereen heeft de juiste kennis. Er zouden dan cursussen moeten komen voor docenten om hun kennis hierover bij te spijkeren.’

Tot nu toe heeft Marissa haar lessen nog niet gedeeld met andere scholen. ‘Maar de filmpjes staan gewoon op mijn YouTube-kanaal’, vertelt ze, ‘dus leraren kunnen het gebruiken!’ Dus doen!

Bekijk de les van Marissa

Ook media gebruiken in jouw les?

Speciaal voor het onderwijs (po, vo, mbo, hbo & wo) selecteert Beeld & Geluid relevant video- en audiomateriaal uit haar collectie dat beschikbaar wordt gemaakt voor gebruik in lessen of presentaties. Als docent of leerling heb je gratis exclusieve toegang tot dit materiaal via het mediaplatform Beeld & Geluid op school. Op dit platform staan meer dan 150.000 afleveringen van uiteenlopende radio- en televisieprogramma’s. Van historische beelden tot het journaal van gisteren.