Je bevindt je hier:

The Arcade Strikes Back

Gaming heeft sinds zijn opmars als populairste vorm van digitaal vermaak in de jaren 70 nooit stoom verloren en is inmiddels niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Daarom is het best gek dat de arcadehal ooit uit ons straatbeeld is verdwenen. Zeker gezien de nog altijd toenemende liefde voor retro games en de speelstijl die dit soort titels kenmerkt. Waarom zijn de magische arcadehallen, waar al deze mooie games stonden, ten onder gegaan destijds als iedereen ze zo geweldig vond? En waarom maken ze nu hun herintrede?

Gaming heeft sinds zijn opmars als populairste vorm van digitaal vermaak in de jaren 70 nooit stoom verloren en is inmiddels niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Daarom is het best gek dat de arcadehal ooit uit ons straatbeeld is verdwenen. Zeker gezien de nog altijd toenemende liefde voor retro games en de speelstijl die dit soort titels kenmerkt. Waarom zijn de magische arcadehallen, waar al deze mooie games stonden, ten onder gegaan destijds als iedereen ze zo geweldig vond? En waarom maken ze nu hun herintrede?

Moderne arcadehal

De arcadehallen hebben hun herintrede gedaan in Nederland. Foto: Blast Galaxy

Gepubliceerd: 4 oktober 2018, Steven Saunders

Arcadehal

In de jaren 80 werd de arcadehal steeds populairder, zoals te zien aan de mega-arcadehallen die ontstonden. DRIESTER, AVRO, 11-01-1982. Bron: collectie Beeld & Geluid.

De beste games uit de vorige eeuw zijn tegenwoordig gewilde verzamelobjecten onder liefhebbers en zorgen bovendien nog altijd voor heel veel speelplezier. De gameplay van deze games is zelfs deels de basis geweest voor de evolutie van de indie scene. Een tak binnen de gaming industrie waar onafhankelijke developers, alleen of met een klein team, geweldige games maken. Deze indie games belichamen de essentie van de klassieke arcade en console games, dankzij hun focus op fun en gameplay.

Het verdwijnen van de arcadehal

Een belangrijke kanttekening bij het verdwijnen van de arcadehal eind vorige eeuw is dat dit een Westers fenomeen is geweest. In Japan zijn gamers de focus op fun en gameplay nooit verloren en trouw gebleven aan de arcade, daar waar in het westen door de opkomst van 3D graphics veel gamers op zoek gingen naar nieuwe ervaringen. Alles moest mooier en grootser, waardoor het verhaal en de geloofwaardigheid van de spelwereld het voortouw namen – puur op fun gebaseerde gameplay werd bijzaak. In eerste instantie was Japan ook met 3D graphics evengoed leidend, dankzij baanbrekende titels die feitelijk de blauwdruk zijn geweest voor huidige spelgenres (zoals Mario 64 en The Ocarina Of Time, die respectievelijk het platform en adventure genre in 3D hebben vorm gegeven). Na de eerste generaties 3D games vond echter een verschuiving plaats en namen Westerse spelontwikkelaars het roer over.

De focus in het westen op mooier, groter en meeslepender ging hand in hand samen met de toenemende kracht van spelconsoles. En in de jaren 90 was voor het eerst een keerpunt in de machtsverhouding tussen arcade en console games. Waar voorheen de arcade altijd voorloper was op grafisch gebied waren het nu de console games die visueel het voortouw namen. Vanaf dit moment was het in het westen een aflopende zaak voor arcadehallen, want door het afnemende bezoek werden sommige games verruild voor gokkasten. Hierdoor brokkelde de ervaring van de arcadehal steeds verder af, tot het punt dat er slechts sporadisch nog wat verdrietige arcadekasten stonden verstopt in de hoek van een gokhal.

Jongen speelt op arcadekast

De graphics van 2D games zijn inmiddels iconisch geworden. Foto: Blast Galaxy

Old school fun

Waarom dan nu deze hernieuwde interesse in arcade games en de bereidheid om de deur uit te gaan om te gamen, terwijl thuis nog steeds die krachtige spelconsoles staan? Ook al waren we in het westen even onze focus op old school fun verloren, in zowel 2D als 3D vorm, al vele jaren is puur vermaak op het niveau van de gameplay weer reden genoeg om te spelen bij de mainstream gamer. Sommige van ons (we noemen geen namen) waren even verblind door de magie van grote open spelwerelden en verhalen die tientallen uren in beslag nemen om te doorlopen, maar we hebben ons herpakt. Bovendien hebben 2D games de tand des tijd glansrijk doorstaan en zijn de graphics die hierbij horen inmiddels iconisch en een heuse kunstvorm geworden. De aantrekkingskracht van een grote ruimte gevuld met schitterende kasten – ieder met unieke artwork, geluiden en verlichting – is tijdloos, zo blijkt nu. De terugkeer van de arcadehal in het Nederlandse game-landschap is inmiddels een feit. Ons land is tegenwoordig weer meerdere arcadehallen rijk, ieder met zijn eigen unieke game aanbod en sfeer. De arcade is terug en dit keer voorgoed!

Steven Saunders

Presentator Gamekings