Je bevindt je hier:

Gen Z

Beeld & Geluid leert dit najaar over en maakt kennis met Generatie Z. Komende maanden organiseren we meerdere events rondom het thema Gen Z: een generatie Nederlanders tussen de 18 en 28 jaar. Beeld & Geluid richt zich specifiek op die Gen Z’ers die maatschappelijk betrokken zijn, kritisch durven te zijn en bezorgd zijn over grote thema’s als klimaatverandering.

Logo thema Gen Z najaarsprogrammering Beeld & Geluid

Er is gekozen voor Gen Z met als doel deze generatie mediamakers- en gebruikers kennis te laten maken met Beeld & Geluid door verschillende publieksactiviteiten aan te bieden. Beeld & Geluid is daarnaast ook betrokken bij diverse (onderzoeks-) projecten speciaal gericht op deze doelgroep. Op deze pagina maak je kennis met de events van de komende tijd en dat wat we nog meer doen met en voor Gen Z.

De komende maanden organiseren we de volgende evenementen:

Ontdek de activiteiten

Workshops bij Beeld & Geluid

Onderwijs

Naast de events die we in het najaar organiseren staat Beeld & Geluid het hele jaar in contact met Gen Z door de lessen en workshops die ontwikkeld worden voor het onderwijs. Online biedt Beeld & Geluid bijvoorbeeld lessen aan op LessonUp, die docenten in hun les in de klas kunnen gebruiken. De les Wat is de invloed van social media op het zelfbeeld van jongere mensen? is al twee jaar op rij de meest gebruikte les uit de collectie. Ook in het workshopprogramma in het museum komt Gen Z volop aan bod. De workshop #InfluenceMe voor het voortgezet onderwijs zet leerlingen en studenten aan het denken over de vele influencers waar ze dagelijks mee in aanraking komen, welke denkbeelden ze proberen over te brengen en hoe dit maatschappelijke debat beïnvloed.

Meer over Beeld & Geluid Onderwijs
Media Numeric project

Samen met een groep internationale partners lanceert Beeld & Geluid dit najaar de MediaNumeric Academy! De MediaNumeric Academy is een gratis online Engelstalige cursus voor studenten en jonge professionals waar je alles leert over data-journalistiek, creatieve storytelling en fact-checking. Schrijf je nu in voor de cursus en zorg dat jij vooraan staat in de data-gedreven toekomst van content creatie.

Bekijk de Media Numeric teaser
Promotiebeeld Aespa

De invloed van AI op de K-pop-industrie

De Koreaanse muziekindustrie heeft de afgelopen jaren de wereld overgenomen. Maar zullen groepen als BTS en Blackpink blijven bestaan met de opkomst van AI-artiesten, zoals bij Aespa?

Lees TILT
Zwart-wit beeld van platen en oude radio's opgestapeld

EPIC-WE

In het project EPIC-WE komen cultuur en games samen. EPIC-WE brengt jongeren, de culturele sector, onderwijsinstellingen en maatschappelijke groepen samen in game jams. Deze game jams gaan over Europese waarden zoals democratie en gelijkheid. Ze stimuleren de betrokkenheid van jongeren bij cultureel erfgoed en moedigen jongeren aan om mee te denken over cultuur. 

Lees meer
Logo van NewsArcade

Newsarcade

Beeld & Geluid is actief betrokken bij het Europese project NewsArcade - Seriously Play the News- dat een nieuwe tool ontwerpt tegen desinformatie. In de vorm van een interactief en educatief spel wordt de nieuwsconsumptie van het publiek onder de loep genomen. 

Beeld & Geluid interviewt mediaprofessionals om de verwachtingen van de game in kaart te brengen, test de game in onderwijs- en museumomgevingen, en helpt bij de ontwikkeling van online trainingen voor journalisten en redacteuren.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de NewsArcade nieuwsbrief

Lees meer