Je bevindt je hier:

Basistraining Mediawijsheid

We leven niet alleen meer met media maar ín media. In hoeverre ben jij straks in staat jouw doelgroep wegwijs te maken in deze complexe gemedialiseerde wereld? Hoe mediawijs ben jijzelf? Doel van deze basistraining is om jouw basiskennis over hoe media, pers en (alternatieve) journalistiek werken bij te spijkeren en je te laten ontdekken hoe zij onze kijk op elkaar, de wereld en de werkelijkheid beïnvloeden.

Docenten overleggen

Een constante stroom van beelden komt real time, via het wereldwijde web en sociale- en traditionele media op ons af. We maken, delen, ontmoeten, spelen en worden geïnformeerd. Ondertussen worden meningen en de publieke opinie gevormd. Het werken met en voor een generatie die opgroeit in deze dynamische mediasamenleving is complex en vraagt om mediawijze vakkrachten en docenten. Het is essentieel om kennis te hebben over de werking, de mechanismen en de gevolgen van het leven in media.

Expert op gebied van mediawijsheid

Beeld en Geluid op school biedt als expert op het gebied van mediawijsheid de basistraining ‘Mediawijsheid en Burgerschap’. Doel van de training is om basiskennis op te doen over hoe media, pers en (alternatieve) journalistiek werken en hoe zij onze kijk op elkaar, de wereld en de werkelijkheid beïnvloeden. We ontrafelen de betekenis van media en mediacultuur en de gevolgen ervan voor het sociale en politieke leven van jou en jouw leerlingen. Na deze training ben je in staat om het gesprek over dit onderwerp met kinderen en jongeren te voeren. 

Wat kun je van deze training verwachten?

We starten de dag een gesprek over wat mediawijsheid volgens jou is, of zou moeten zijn. Welke vaardigheden zijn belangrijk voor jouwdoelgroep? En welke vaardigheden heb jij zelf nodig om met dit onderwerp aan de slag te gaan? 

Vervolgens vertellen we je meer over het mediawijsheid-competentiemodel van Netwerk Mediawijsheid en het ‘Ik-zij-wij-model’ dat Beeld en Geluid op school hanteert bij workshops. 

Het ‘ik’ gaat over het leven ín media en onze eigen rol als consument en als maker. Met ‘zij’ bedoelen we mediamakers, van journalisten tot techbedrijven, en kijken we naar hun methodes en doelen om gezien, gehoord en gelezen te worden en hoe dit ons beïnvloedt. De ‘wij’ in het model staat voor de gevolgen van het leven in media voor de maatschappij. Media bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In dit deel ontrafelen we de mechanismen die schuilgaan achter grote gebeurtenissen in de media en mediahypes. 

Tot slot bespreken we hoe je de opgedane kennis in de praktijk kunt brengen in jouw werk. Na afloop ontvang je interessant materiaal met verdiepende kennis en inspiratie.

Docenten krijgen presentatie over fake news

Praktische informatie

  • Geschikt voor: studenten van pabo’s, lerarenopleidingen, social work, pedagogiek
  • Prijs: € 275
    - Op locatie: bijkomende reiskosten
  • Locatie: deze workshop is beschikbaar in Hilversum, Den Haag of op een locatie naar keuze
  • Duur: 3 uur
  • Groepsgrootte: max. 30 deelnemers. Grotere groepen in overleg

Nu boeken

Vul onderstaand formulier in om een boekingsaanvraag te doen.
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Gewenst programma *
Vul alleen meerdere programma's in wanneer je deze met elkaar wilt combineren op één dag. Neem contact met ons op als je meerdere programma's op meerdere dagen wilt boeken. Eventuele bijzonderheden kun je onderaan dit formulier noteren.
Dagdeel
Dagdeel