Masterclass Medialogica HBO & WO
De informatie vliegt ons om de oren in onze gedigitaliseerde wereld. Filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts, extreme meningen. Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In de interactieve Masterclass Medialogica worden studenten zich bewust van de mechanismen in de media die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.

Het televisieprogramma Medialogica van omroep HUMAN ontrafelt hoe scheve verhoudingen tussen beeld en werkelijkheid tot stand komen. In de media, de politiek, het bedrijfsleven en in het maatschappelijk middenveld: overal worden beelden geschetst. Maar in hoeverre komt het nog overeen met de realiteit?
In de masterclass gaan de studenten in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren de studenten hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.
Thema's
- Mediahypes
In de Masterclass Medialogica: Mediahypes ontdekken scholieren en studenten hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben? - Media en ethiek
In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing? - Beeldvorming en (oorlogs)conflicten
Vertrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, VSB Fonds en Fonds 1818.
![]() |
![]() |
![]() |

Praktische informatie
- Duur: 1,5 uur
- Aanvang: in overleg
- Groepsgrootte: max 30 studenten (grotere groepen in overleg)
- Prijs: €225 per groep (workshop op locatie: bijkomende reiskosten)
Gedifferentieerd op leeftijd en niveau.
De Masterclass Medialogica is aan te vullen met een rondleiding door onze depots.
Boek deze workshop
Overtuigd? Boek dan direct deze workshop via ons aanmeldformulier. Hier reserveer je simpel en snel de beste workshops voor je klas.

Combineer met een museumbezoek
Yes, het eerste interactieve Mediamuseum ter wereld is open! In het gloednieuwe museum in Hilversum ontdek je de invloed van media op jou en van jou op media, in een unieke ervaring op maat. Natuurlijk kun je een bezoek aan het museum combineren met een Mediaworkshop voor jouw klas!
Kom je er niet uit?
Dan staat ons team uiteraard voor je klaar. Neem contact met ons op via educatie@beeldengeluid.nl, dan helpen we je graag verder met al je vragen.